Forfejlet skolekritik
Ole Vig Jensen er irriteret på ministerkolleger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg finder det mildest talt problematisk, at mine gode ministerkolleger tager udgangspunkt i de efterhånden fem-seks år gamle læseundersøgelser og bruger dem til at kritisere folkeskolen med, siger undervisningsminister Ole Vig Jensen til Folkeskolen efter regeringens konference i sidste uge, hvor han ikke var deltager, selv om et af hovedemnerne var uddannelse.
- Det er en lidt for let kritik, og ingen har åbenbart fundet det på sin plads at citere de nyere undersøgelser, som viser, at det går bedre med læsefærdighederne. Mine tre ministerkolleger glemte lige at få registreret de sidste fremskridt, siger Ole Vig Jensen.
Han er enig med statsministeren i, at kvaliteten skal højnes i folkeskolen, men mener, at man er i fuld gang.
- Den nye folkeskolelov og den nye læreruddannelse er gode eksempler, siger han og giver i øvrigt ikke meget for internationale sammenlignende undersøgelser på uddannelsesområdet. Han mener, de tager udgangspunkt i forhold, som man i de fleste andre lande har tradition for at måle og veje, såsom læsefærdighed, regnefærdighed og paratviden, mens egenskaber, som Danmark lægger vægt på at udvikle, såsom selvstændighed og kreativitet, aldrig sammenlignes.
Hvad angår tiden før skolen holder Ole Vig Jensen fast i, at børnehaveklassen ikke skal transformeres til 1. klasse.
- Det er også befolkningens ønske, siger han med henvisning til den nyeste Gallup-undersøgelse, som blev refereret i Folkeskolen i sidste uge.
- Forældrene vil ikke have en tidligere skolestart. Men vi må gerne blive bedre til at stimulere børnene i børnehaveklassen, og vi skal også være opmærksomme på en bedre sproglig stimulering i børnehaver og daginstitutioner. Her ligger ikke mindst en opgave for forældrene.
At Danmark er blandt de lande, der bruger flest ressourcer per elev, forklarer Ole Vig Jensen med det højere lønniveau, vi har i Danmark sammenlignet med de fleste andre europæiske lande. Så heller ikke her er der, ifølge undervisningsministeren, grund til alarm.cb