Anmeldelse

Regn med byggeri og anlæg

Regn med byggeri og anlæg

Godt og gratis materiale viser hvor praktisk det er at kunne sin geometri og procentregning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad skal vi bruge det til? Et ofte stillet spørgsmål fra eleverne, der synes, at det emne, man arbejder med i matematik, kan virke uforståeligt.

Fakta:

Titel: Regn med byggeri og anlæg

Pris: Gratis

Type: Internet

Forlag: Dansk byggeri

Nu foreligger der et materiale, "Regn med byggeri og anlæg", som giver et bud på ovenstående spørgsmål. Man kommer med forskellige håndværkere på arbejde, oplever hvad det er, man skal bruge af matematiske færdigheder for at kunne arbejde som murer, struktør, tømrer, maler eller snedker.

Materialet henvender sig til eleverne i 7. og 8. klasse og tager udgangspunkt i elevernes klasseværelse. Hvem har bygget og arbejdet med at lave dette rum? Hvilke materialer er brugt, og hvilke matematiske udregninger er brugt? Hvis nogle elever synes, at geometri, procentregning, areal, rumfang og mønstre er emner fra matematik, man ikke kan se anvendelsen i, så får man med dette materiale et godt bud.

Materialet er tænkt som opgaver, der kan erstatte opgaver i den almindelige undervisning inden for ovennævnte emner. Opgaverne er både helt konkrete opgaver og mere åbne opgaver, som udfordrer elevernes egen selvstændige tænkning. Materialet er inddelt sådan, at man kan tage det enkelte afsnit med en håndværker og dennes beregninger som opgave, eller man kan designe sit eget klasseværelse.

Undervejs i materialet bliver eleverne, gennem en række faktabokse, informeret om mulighederne for uddannelse til håndværker, videreuddannelse og muligheder i øvrigt. Materialet har dermed også det mål at gøre eleverne opmærksomme på, at håndværksfagene også er en mulighed for uddannelse.   

Bag udsendelsen står organisationer som 3F, Dansk Byggeri og Danske Malermestre, og matererialet er produceret med støtte fra tipsmidlerne under Ministeriet for Børn og Undervisning. Materialet er gratis og kan hentes på Dansk Byggeris hjemmeside.

Samlet set er dette materiale let tilgængeligt, giver konkrete bud på anvendelsen af matematiske færdigheder og indsigt i håndværkernes arbejde. Den enkelte matematiklærer kan selv udvælge de delemner, som man ønsker eleverne skal arbejde med, og det er nok en god ide med en sådan udvælgelse, således at det ikke bliver for overvældende for eleverne. Set i dette lys er det et fint materiale at inddrage i matematikundervisningen i 7.-8. klasse og anbefales hermed som muligt input i matematiktimerne.