Forskning
Samarbejde med udsatte forældre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut sætter fokus på, hvordan skoler med stærk praksis samarbejder med forældre, der af forskellige grunde er udsatte. Analysen viser blandt andet, at lærere og ledere løbende differentierer samarbejdet til de enkelte forældre. Den metode går godt i spænd med skolernes anerkendende tilgang, fordi lærere og ledere er opmærksomme på de enkelte forældres og elevers behov og forudsætninger, fortæller rapporten.
Den anerkendende tilgang kan dog sættes under pres, hvis forældrene af forskellige årsager ikke er ligeværdige parter i samarbejdet. Her søger lærerne dog stadig en anerkendende metode. Det kan for eksempel være gennem en foregribende forældrekontakt.
Læs mere i rapporten
»Det gode skole-hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner« - se link til højre