Seksual- og sundhedsundervisning og familiekundskab, Biologi, Samfundsfag
At ryge - eller ikke ryge
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Dorthe Boss Kyhn
128 sider, 178 kroner
Opgavehæfte
Af Marianne Linneberg Rasmussen
32 sider, 198 kroner
CDR Forlag
Vi skåler med vores venner...
Af Jari Kickbusch
128 sider, 178 kroner
Opgavehæfte
Af Marianne Linneberg Rasmussen
32 sider, 198 kroner
CDR Forlag
Misbruget blandt unge er udbredt, det gælder især alkohol, men - selv om antirygekampagner har haft en vis succes - også for tobakken. De seneste alarmsignaler tyder på, at hashmisbruget er i stigning - og der er en sammenhæng.
For mange unge - de fleste - er alkohol blevet en del af kulturen, festkulturen, men heldigvis drikker de fleste med måde, ligesom antallet af rygere blandt de unge trods alt er faldet - især fordi det er blevet socialt uacceptabelt at ryge. Men som sædvanligt er det de svage, som falder igennem. De svage og usikre drikker for meget, og som en fremtidsforsker udtrykker det i rygebogen: de fede og fattige ryger.
Om dette kan de ældste elever, som ikke er bange for megen tekst og kun få og sort-hvide illustrationer, læse om i disse sorte bøger. Der er tilsyneladende for tiden en trend med, at bøger om sundhedsemner skal være med sort omslag. Men den megen tekst er lettilgængelig og problemstillingerne enkle og letfattelige. Der er ikke megen pro et contra, det er mest contra, og de ubehagelige og skadelige konsekvenser af misbruget ridses op uden omsvøb. Det meste af indholdet er faktuelt og traditionelt, men dertil kommer beskrivelser fra hospitaler og et hospice med syge og døende i færd med at betale for tidligere tobaksforbrug, historier om unge, der drikker sig fulde og kvajer sig, og mange andre skræmmende aspekter, ligesom holdningen - også hos nogle af de citerede unge - er, at der ikke skal lægges fingre imellem i antipropagandaen.
Der er meget at snakke om, og forlaget beskriver da også de to titler som debatbøger.
Det er gode og nøgterne materialer, som nok skal gøre indtryk på seriøse unge, men som måske til gengæld går hen over hovedet på netop risikogrupperne, der i mange tilfælde vil skræmmes væk af den megen tekst og måske også derudover er uden for den herostratisk berømte pædagogiske rækkevidde.
De to arbejdshæfter er med kopisider med supplerende stof, spørgsmål og opgaver samt til sidst forslag til temaarbejder, som støtter og underbygger grundbøgernes indhold. Et materiale, som med sindsro kan anbefales til supplering af samlingen.
Hans Erik Berthelsen