Kristendomskundskab/religion, Historie
Islam
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Philip Wilkinson
64 sider, 198 kroner
Forlaget Flachs
E-mail: flachs@flachs.dk
Ved første øjekast har jeg svært ved at fæste bogens titel 'Islam' til bogens reelle indhold, da billedbogen for mig mere ser ud til at være en bog om de islamiske lande og de islamiske landes historie, traditioner, samfund og kultur. Der står nemlig forholdsvis lidt om religionen, ritualer og religiøse fester.
Det er en appetitvækker og en slags visuel guide eller overfladisk introduktion til et emneområde, og der er absolut ingen didaktiske overvejelser i brugen af billeder og tekst. Bogen er fyldt med en stor mængde flotte farvebilleder af forskellige genstande, madvarer og historiske bygningsværker, og der følger en meget lille tekst med ved hvert billede. En tekst, som ikke kan sige børn i folkeskolen ret meget. Bogen kan derfor vanskeligt bruges som børnenes baggrundsbog eller som grundbog til forskellige emnearbejder, sådan som det er meget populært at anvende denne slags bøger i folkeskolen.
Bogen kan derfor på ingen måde stå alene i forhold til et undervisningsforløb, og man bliver gevaldigt snydt, hvis man tror, at man har fået fyldestgørende indsigt i islam ved at læse denne bog. Forlaget har udgivet en større serie gennemillustrerede fagbøger for læsere i mange aldre, og jeg vil mene, at elever selvstændigt kan læse islam-bogen fra 4. eller 5. klasse.
Heidi Friborg Christophersen