Dansk
Læseforståelse - hvorfor og hvordan?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Merete Brudholm
248 sider, 200 kroner
Alinea
I kølvandet på diverse internationale undersøgelsers skræmmebillede af elendigheden i danskundervisningen bidrager denne bog til at give et nuanceret billede af læsning, læseforståelse og litteraturpædagogik.
Bogen består af to hoveddele. Første del handler om teorier om læsning, læseforståelse og litteraturteori.
I anden halvdel kædes overvejelser om læsestrategier sammen med mange anvisninger på praktiske løsninger.
I indledningen beskrives bogens hovedtese. For at forbedre de elendige læsetilstande i Danmark er det ikke nok, at eleverne lærer læseteknikker og knækkodeangrebsvinkler. De må også lære strategier til læseforståelse. Metoder til en fleksibel læseindlæring må læres lige fra indskolingen. Efter 2. klasse stopper indlæring af læsestrategier ofte. Men det er vigtigt, at eleverne i resten af deres skoletid lærer læsestrategier, der går på tekstens mening, på et stadig mere avanceret niveau.
Læseforståelsen forudsætter sprogforståelse, forhåndsforståelse, evnen til at læse mellem linjer og til at danne forestillingsbilleder, genrekendskab og arbejde med læsning på et metakognitivt niveau.
Den mere praktiske anden del, der udgør to tredjedele af bogen, indeholder ideer, metoder og modeller til arbejde i praksis. Der er megen inspiration og mange idéer at hente for den praktiserende lærer.
Bogen kan absolut anbefales til alle dansklærere på alle klassetrin. Den er fuld af engagement og ideer, mens begrebsklarhed og kompositorisk stringens ikke er den stærkeste side.
Helge Christiansen