Vejledning ikke god nok
Danmarks Lærerforening er utilfreds med vejledningen om skolerejser og lejrskoler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selvom Undervisningsministeriet har brugt ni måneder på at formulere en vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser, er resultatet ikke godt nok.
Danmarks Lærerforening mener i alt fald, at den 12 sider lange tekst på enkelte områder ikke følger de bemærkninger og intentioner, der lå bag vedtagelsen af loven. Foreningen lægger derfor op til, at kommuner eller skoler vedtager egne supplerende regler.
DLF er utilfreds med, at et meget omdiskuteret eksempel, der går ud på, at en hyttetur i 4. klasse kan betragtes som en skolerejse, er taget med i vejledningen. Det betyder, at kommunerne ikke behøver at tage pungen op af lommen. Foreningen undrer sig desuden over, at vejledningen ikke nævner, at undervisningstid før og efter en skolerejse ikke bør anvendes til forberedelse og efterbehandling af rejsen. Det står i lovbemærkningerne.
Man er uforstående over for, at vejledningen indeholder en liste over planlægningsopgaver, som involverer eleverne, i forbindelse med skolerejser. Ifølge bemærkningerne til loven må den slags ikke foregå i undervisningstiden. Endelig er DLF betænkelig ved, at vejledningen lægger op til sponsorering, fordi andre end forældre og elever får mulighed for at bidrage til dækning af de udgifter, som kommunen ikke er forpligtet til at afholde.
Konsulent i DLF Jakob Munk Jensen siger:
'Selvom arbejdet med vejledningen har været omfattende, er det ikke lykkedes for Danmarks Lærerforening centralt at få den gjort tilstrækkeligt klar. Derfor må man nu lokalt i gang med at specificere, hvordan reglerne skal være. Det er beklageligt'.
Anne Baastrup, Socialistisk Folkeparti, har som medlem af Folketingets Undervisningsudvalg arbejdet på at gøre vejledningen spiselig for modstanderne af forældrebetaling. Det er lykkedes i stort omfang, mener hun.
'Partierne bag folkeskoleloven har skullet være enige. Derfor er der blevet indgået nogle kompromiser, men så vidt jeg kan se, er det kun eksemplet med skolerejsen i 4. klasse, der ikke er faldet ud på den rigtige måde. På det område som på alle andre lægger vejledningen op til, at kommuner og skoler følger hidtidig praksis. Hvis der er formuleringer i vejledningen, der skaber tvivl, så er det teksten i loven, man skal rette sig efter. Det er det i alle tilfælde', siger hun.-Jan Kaare er freelancejournalist