Debat
Ny Nordisk Skole blander sløjd og håndarbejde forkert
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ny Nordisk Skole sætter udviklingen af den danske folkeskole på dagsordenen. Med udgangspunkt i den nordiske tradition vil undervisningsminister Christine Antorini forny og forandre folkeskolen, så alle kommer med. Netop her er faget sløjd centralt, fordi det bygger bro mellem matematik, naturfag og praksis. Sløjd er et redskabsfag på flere måder, og ét af redskaberne er, at sløjd kan motivere de skoletrætte drenge.
Undervisningsministeren har i foråret nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på fordelene ved at samle sløjd og håndarbejde i ét fag, nemlig »håndværk og design« (folkeskolen.dk 2. maj, redaktionen). Faget skal erstatte de selvstændige fag sløjd og håndarbejde i folkeskolen. Men det giver ingen mening at slå håndarbejde og sløjd sammen. Afstanden mellem de hårde og bløde materialer er ganske enkelt for stor. Det vil svare til at slå engelsk og tysk sammen, fordi de begge er sprogfag!
Jeg vil derimod opfordre ministeren og arbejdsgruppen bag Ny Nordisk Skole til at bibeholde sløjdfaget - kald det for eksempel »håndværk og teknik«. Lad det inkludere en bred vifte af hårde materialer fra træ til sten, over metal og støbte materialer. Og vigtigst af alt: Gør sløjd til et fag i udskolingen. Men slå det ikke sammen med håndarbejde.
Her har vi muligheden for at bygge bro mellem folkeskolen og de tekniske ungdomsuddannelser. Ny Nordisk Skole bør have fokus på Nordens årelange sløjdtraditioner og bygge videre på et fag, der har et stort potentiale og ikke mindst er et oplagt redskab til at nå målsætningen om, at 95 procent af en årgang skal have en ungdomsuddannelse.