Debat

Samarbejde, tak

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Verdens bedste folkeskole, en folkeskole i verdensklasse - ja, regeringen og Børne- og Kulturchefforeningen er ikke i tvivl om, hvad målet for omlægninger og reformer i folkeskolen er. Og DLF, Skole og Samfund og KL følger trop. Alle vil de en supergod folkeskole. Så langt, så godt. Men her holder enigheden op. For hver for sig har de deres egne metoder og værktøjer, der, når de selv skal sige det, er langt de bedste.

For en betragter af debatten om folkeskolens fremtidige udvikling er det ubegribeligt, at de forskellige interessenter ikke sætter sig sammen og i fællesskab skaber de nødvendige reformer. Hvis det mål, de er fælles om, skal have en chance for at lykkes, er det afgørende, at der er en fælles forståelse for opgaven. Dialog og en efterfølgende »trækken på samme hammel« er nødvendig. Mudderkastning, selvstændige trosbekendelser og dyb indbyrdes mistillid er ikke midlerne.

En positiv udvikling i og af folkeskolen opnås, når alle interessenter kaster særinteresser væk og ansvarligt sammen skaber en bæredygtig udvikling, der videreudvikler en fortrinlig dannelsesskole. Så skal det nok vise sig, at folkeskolen placerer sig centralt - også på verdensplan. Folkeskolen er for vigtig til at være kastebold i hænderne på skolepolitiske, selvtilstrækkelige populister. Ansvarlighed, tak. Hvad dælen nøler I efter?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler