Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tillykke med valget som formand for KL.
Du har udtalt til pressen, at lærerne underviser for lidt. Nu ved du jo godt, at lærerne ikke selv bestemmer, hvad de skal lave i deres arbejdstid, og derfor kalder du det også en ledelsesudfordring at få lærerne til at undervise mere.
I vores nuværende Søllerød Kommune - hvor du er borgmester - er katedertiden per lærerstilling under landsgennemsnittet. Vores ledelse - med dig som øverste ansvarlige - har nemlig bestemt, at vi skal udvikle evalueringskultur til gavn for undervisningen. Vi skal også overholde folkeskoleloven, som siger, at vi skal samarbejde med forældrene, at der skal være tværfaglig undervisning, og at undervisningen skal tage udgangspunkt i hver enkelt elevs forudsætninger.
Den slags opgaver kræver både møder og forberedelse.
Derfor har den kommunale forvaltning - vel med dit vidende(?) - år efter år sammen med den lokale lærerkreds underskrevet lokalaftaler om lærernes arbejdstid, som tager højde for de krav.
Mere undervisning per lærer betyder ikke mere undervisning til eleverne. Skoledagen bliver ikke forlænget. Mere undervisning per lærer betyder blot, at færre lærere skal klare samme undervisningsopgave med mindre tid til at sikre kvalitet i undervisningen.
Lærerne i den kommende Rudersdal Kommune udtaler fra generalforsamlingen i den nystiftede Rudersdalkredsen, at de finder det spændende at arbejde i en kommune med visioner for skolevæsenet. Den opfattelse deler jeg som nyvalgt formand og havde set frem til at fortsætte arbejdet med at udvikle skolevæsenet i samarbejde med kommunen.
Det er meget svært at forstå dette sporskifte - jeg håber, jeg har misforstået noget?