Debat

Hvad skete der med den lille dreng i »Kejserens nye klæder«

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi ved det ikke, for eventyret slutter, hvor fidusmagerne bliver afsløret. Hvis kejseren havde spindoktorer, så ville de nok lade den lille dreng undgælde for afsløringen af kejserens pinlige nøgenhed. »Skyd budbringeren« har alle dage været et forsøg på forsvar fra inkompetente magthavere.

Når lærere påpeger det uhensigtsmæssige i, at de nu skal udføre alt arbejde på skolen på grund af arbejdstidsloven, og at de får langt mindre tid til forberedelse og efterbehandling af undervisningen på grund af de mange ekstra opgaver, der ligger i folkeskolereformen, så er »skyd budbringeren« regeringens og KL's forsøg på at afværge kritikken. Hvis skoleledere kritiserer rammerne, så risikerer de, som i eventyret, at blive udstillet som nogen, der »ikke dur i embedet«.

Lærere vil gøre alt, hvad de kan, for at give eleverne bedst mulig undervisning inden for de rammer, der er givet. Men det er også nødvendigt at fortælle, hvad der skal til, for at opgaven kan lykkes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der skal være tid og rum til at forberede og efterbehandle undervisningen, og der skal være tid og rum til at mødes med kolleger, forældre og ledelse. Det er kommunernes ansvar, og det er det, lærere og DLF gør opmærksom på i debatten - og det er åbenbart irriterende for de politikere, som bærer ansvaret for de nye rammer.

Nogle politikere påstår, at lærerne kritiserer de nye forhold, fordi de nu skal arbejde »lige så meget« som andre. Det er ikke tilfældet. Tværtimod kan man i disse dage opleve udtalelser på for eksempel Facebook fra lærere i stil med:

»Jeg har fri! For første gang i alle mine år som lærer kan jeg holde fri klokken 16.00 i dag! Og i weekenden kan jeg holde fri - i hele weekenden. Tidligere var det meste af søndagen reserveret til forberedelse«.

Nej, kritikken af arbejdsforholdene skyldes ikke, at lærere skal arbejde mere, men at de nye arbejdstidsregler kommer til at gå ud over kvaliteten i undervisningen.

Tidligere arbejdede lærerne, når og hvor det var nødvendigt, og når og hvor det var mest hensigtsmæssigt af hensyn til opgavens karakter. Nu siger arbejdstidsloven, at lærerne skal arbejde på skolen i det tidsrum, som skolelederen har bestemt, medmindre kommunen har indgået en aftale med kredsen. Uden aftale om arbejdstid er lærerne nødt til at følge den rigide opdeling af arbejde og fritid af hensyn til deres helbred.

Alle lærere ved, at det kommer til at gå ud over kvaliteten af undervisningen, og det bliver vi ved med at fortælle.