Debat
På kanten af de presseetiske regler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Efter læsning af journalist Michael Reiters artikel om udbrændte lærere i Folkeskolen nummer 11 får jeg lyst til at citere fra reglerne for god presseetik:
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.
2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt.
3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende.
4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
Nu ville man vel næppe få medhold ved en klage til Pressenævnet, der jo som bekendt vægter ytringsfriheden højt, men derfor kan man jo godt undre sig over, at netop fagbladet Folkeskolen vælger at bruge den journalistiske frihed til at svine syge og nedbrudte lærere til. Oven i købet helt ud til kanten af de presseetiske regler.
Svar
Kære Lars Pedersen
Vores forsidehenvisning, »Udbrændthed er din egen skyld«, burde aldrig være bragt, da den påstår noget, som er objektivt forkert - både generelt og i forhold til bladets artikler med professor Udo Rauin og professor Mads Hermansen. Den tyske undersøgelse viser, at personer, der aldrig har brændt for lærergerningen, brænder hurtigt ud. Det betyder selvfølgelig ikke, at man kan slutte modsat, at alle, der går ned med stress, aldrig har brændt. Og sådan kan man desværre kun læse vores præsentation af artiklerne.
Det beklager jeg meget.
For ud over at såre syge og nedbrudte lærere er det med til at vælte diskussionen om væsentlige problemstillinger om stress og udbrændthed, som vi i en lang række artikler tidligere har sat fokus på. Vi har for eksempel interviewet professor Bobby Zachariae, som peger på, både hvad der belaster, og hvad den enkelte, kolleger og skolens ledelse kan og skal gøre.
Vi skrev om Udo Rauins undersøgelse, fordi den har givet voldsom diskussion i Tyskland, og på folkeskolen.dk har vi fulgt op ved at interviewe DLF's formand for organisations- og arbejdsmiljøudvalget, Astrid Schjødt Pedersen. »DLF: Engagerede lærere brænder først ud«, hed det i overskriften.
Thorkild Thejsen, chefredaktør