Lærere stemples som tabere

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professor Peter Mortimore, Institute of Education ved University of London, siger om en af de mere ejendommelige konsekvenser af det engelske inspektørsystem:

- Før i tiden sagde jeg altid til en dygtig lærerstuderende: 'Du er ung, du har energi, du har gåpåmod, du har talent, du har klaret dig virkelig godt på det her kursus, du er særdeles kvalificeret - tag ud på den der dårlige skole, den mangler stort set alt, der er meget at tage fat på, du kan give den skole meget. Efter fem år kan du så skifte over til en lettere skole.'

- Men siger jeg det til mine studerende i dag? Nej, for når inspektørerne dumper skolen, dumper de også lærerne, der så får svært ved at få job andre steder. De bliver stemplet som tabere.

- Det er en utilsigtet konsekvens af en administration, der bare troede, at inspektion automatisk er et gode. Ingen havde tænkt på den slags følgevirkninger. Det er et frygteligt dilemma at stå i.

Systemet med Her Majesty's inspectors blev strammet voldsomt op under Margaret Thatcher i 1980'erne, og Tony Blair's regering har heller ikke holdt sig tilbage.

Askebægerne var knap blevet tømt efter receptionen for den nye undervisningsminister, før ministeriet listede 'de 18 dårligste skoler' op i aviserne med navn og adresse.

Hvorefter en syndflod af journalister og fotografer naturligvis straks strømmede ud til de stakkels skoler og indledte en hetz mod lærerne, der får den danske ditto til at ligne mobning i flinkeskolen, skal man tro Peter Mortimer.

Mortimer har selv været omrejsende inspektør. Nu rejser han rundt i verden og advarer mod et kontrolsystem, der er gået over gevind: En gang om året skal lærere og ledere udfylde stakke af skemaer samtidig med, at flokke af inspektører krydser rundt på skolen.

Når inspektionen er overstået, er lærere og ledelse så udmattede, at de ikke har noget pædagogisk overskud. De er først ved at komme til hægterne igen, når inspektørerne vender tilbage med skemaerne året efter.

Peter Mortimer holdt oplæg om 'Key Characteristics of Effective Schools' på Danmarks Pædagogiske Institut (DPI) i København i forrige uge. Under den efterfølgende diskussion vendte han igen og igen tilbage til det groteske inspektionssystem i sit hjemland.jvo