Jul i utide
Af Sten Clod Poulsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Okay! Så vi har fået en ny regering. Øh . . . en gammel regering. So what! Og der er stor interesse for uddannelse. Fint. Flot. Lad os se nogle konkrete bud på, hvad regeringen kan gøre for uddannelsessystemet. Hvad med at starte med folkeskolen? Yeah man! Go! Go! Go!
I ved - den der skole for hele folket. Hvad med lærerne? Er folkeskolen også for lærerne. Nå! Forget it! Ny start: Folkeskolen er grundskolen. Det er den, der lægger grundlaget for hele det øvrige uddannelsessystem.
Så hvad har den at gøre godt med? En lang og kvalitetsbetonet læreruddannelse? Nye, spændende og varierede undervisningslokaler? Up to date udstyr og undervisningsmaterialer? Børnenes og forældrenes daglige støtte og respekt? Pressens loyale opbakning? Landspolitikernes langsigtede ansvarlighed? Kommunalpolitikernes seriøse interesse?
Nej! Nej! Nej! Tyve års stroppetur! Det er lige, hvad folkeskolen har fået. Prygl fra pressen. Ensidige komparative undersøgelser. Smarte politikere, der kommer med ekstreme påstande eller farer med halve vinde. Nedslidte klasselokaler - little boxes, little boxes. Halsstarrige forældre, der ikke mener, der er andre børn til end deres egne. Kommunalbestyrelser, der hæver kravene og prøver at sænke bevillingerne.
Redningen, kære venner, er lige om hjørnet. En ny regering. Whaouw! Og definitive udtalelser fra nær og fjern om, at uddannelsessystemet skal styrkes: Jamen - så styrk det dog, tag fat, løft, støt og så videre. Her er nogle konkrete forslag:
1) Modsat den nylige reform af læreruddannelsen skal lærernes pædagogiske og praktisk psykologiske kompetence udvides markant. Folkeskolelæreren skal klare at undervise en hel, usorteret årgang. Det er enormt demokratisk. Og fantastisk vanskeligt. Der er piger, der er drenge. Der er børn af vidt forskellige danske subkulturer. Der er tosprogede børn fra alverdens brændpunkter. Der er neurotiske børn. Der er præpsykotiske børn. Der er fysisk handikappede børn. Der er ganske almindelige, skrupskøre, forvirrede unger. Kan alle disse psykologisk-pædagogiske udfordringer klares med flere linjefag? Ak nej.
2) Skolens lokaler. Der mangler i katastrofal grad lokaler af varieret størrelse til gruppearbejde, projektarbejde, værksteder og laboratorier. Der mangler især kursuslokaler til lærerne, så de kan dygtiggøre sig midt i hverdagen og ikke skal spilde tid og penge med at rejse til kurser af tvivlsom relevans langt væk.
3) Opbakning. Regeringen udsender en officiel bulletin, der proklamerer Danmarks ubetingede støtte til folkeskolen. Ubetingede opbakning til de mange dygtige og hårdtarbejdende skolelærere og skoleledere med flere, der knokler i folkets skole.
4) Lovgivningen ændres, så det bliver strafbart at komme med udokumenterede påstande om forholdene i skolen. Den pædagogiske forskning og udviklingsarbejdet femdobles, så vi har mulighed for at vide, hvad vi taler om. Politikerne bruger tid på skolen. Lytter til lærere og ledere med interesse og respekt. Sætter sig ind i tingene.
Eller var det bare valgflæsk? Jeg troede, at det var jul - i utide!
Sten Clod Poulsen er cand.psych.
MetaConsult