Debat
Folkeskolens leder: Velkommen til et historisk skoleår
Vores undervisningsminister har lovet en ny skolepolitik, hvor de vil lytte til lærerne.
Sidste
tirsdag var en særlig dag for mig både personligt og professionelt. Min ældste
søn startede i børnehaveklasse. Forude venter ti år, hvor jeg med mine egne
øjne kan se og opleve den danske folkeskole.
Det er et stort og vigtigt skoleår, der netop
er startet for os som familie. Men netop dette skoleår kan også blive stort og
vigtigt for resten af Danmark.
I efteråret får Danmark nemlig en ny
skolepolitik. Vores undervisningsminister, Mattias Tesfaye, har lovet et opgør
med skolen som “en ren pølsefabrik”. Eleverne skal lære mindre, men mere i
dybden. Skolerne skal have mere frihed. Færre skærme. Nye læreplaner. Mere
praktisk undervisning.
Og midt i det hele står – siger politikerne –
en respekt for lærerne, som man vil lytte til.
Hvis det er
rigtigt, så står vi foran et historisk skoleår. Regeringen kan, for at blive i
skolesproget, vaske tavlen ren og sætte et endegyldigt punktum for et årti i
skolehistorien, der siden reformen i 2013 ellers har været præget af
polarisering og politisering.
Bliver 2023 året, hvor vi får en skolepolitik
baseret på faglighed, frihed og tillid?
Jeg har nok fulgt politik lidt for længe til at
tro det, før jeg ser det. Men løfterne fra regeringen er lovende, og det
er ministerens nysgerrige tilgang til skolen også. Han virker, som om han selv
tror på det. Det smitter.
Snart får vi syn for sagen. Tesfaye har lovet
at offentliggøre regeringens skolepolitik, før året er omme. De første
ændringer forventes allerede at være i kraft, når næste skoleår starter.
Der er nok at tage fat på. Folkeskolen har
enorme problemer med mistrivsel, inklusion og lærerflugt. Næsten hvert femte
skolebarn går i privatskole, og i nogle kommuner er det hver tredje.
Problemerne er så store, at de ikke kan løses med skrivebordsøvelser eller små
tiltag. Det er folkeskolens sjæl og rolle i samfundet, der er på spil.
Ti år er lang tid.
Når min søn forlader skolen igen, så håber jeg,
at vi kan se tilbage på et årti, der genrejste den danske folkeskole.
Både som forælder og som chefredaktør.