De personlige egenskaber i højsæde

Vil du undervise unge på en sikret institution, gælder det om at være rummelig og have den rette indstilling.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan du i bund og grund lide unge mennesker - også hvis deres baggrund er blakket - og har du solid livs- eller undervisningserfaring, er et lærerjob på en sikret institution måske sagen. »Jobbet giver gode muligheder for at komme tæt på den enkelte unge og opleve, hvordan interessen for at lære kan være stor, selvom baggrunden er dårlige erfaringer med skole og undervisning«, siger Ole Larsen. Han er områdeleder på Stevnsfortet, der er en af Region Sjællands sikrede institutioner for unge, der af forskellige årsager skal anbringes uden for hjemmet. »De unge vil gerne skolen, men de stiller særlige krav«, siger områdelederen. »Mange af dem er eksperter i at læse voksne. Vores lærere skal derfor kunne rumme de unge, og de skal kunne lide at undervise dem«. De danske regioner har i alt syv sikrede institutioner for unge, og det at være lærer kræver udover erfaring først og fremmest, at man er god til at indgå i teamarbejde. »Det gælder også om at brænde igennem, at være troværdig og at kunne knytte bånd. De personlige egenskaber er altså i højsædet. Men det faglige skal der også være styr på. Du skal kunne give den enkelte unge lige præcis den undervisning, som vedkommende har brug for«, siger områdelederen. Det sidste skal tages helt bogstaveligt. På Stevnsfortet er der op til 20 unge. Hver af dem følger deres egen undervisningsplan, og der tages vidtstrakt hensyn til konkrete behov, selvom de unge kun bor på institutionen i to eller tre måneder. »Nogle bliver undervist to timer om ugen, andre 16 - 18 timer. Nogle har forladt skolen i 7.klasse, andre er ved at tage en HTX- eller en gymnasieuddannelse. Der er derfor store forskelle på deres behov, men generelt er de meget med på at få noget ud af at blive undervist«, siger Ole Larsen. Teamsamarbejdet for lærere på Stevnsfortet omfatter først og fremmest de syv lærere og pædagoger på skolen samt de fem andre medarbejdere, der er tilknyttet dagtilbuddet. Dernæst gælder det de i alt 75 ansatte på institutionen. »Det er ikke en forudsætning på forhånd at kende til institutionsverdenen, men hvis du vil ansættes her, er det en god idé at vide noget om specialpædagogik i forhold til unge. Det er dog ikke en forudsætning«, siger områdelederen. Stevnsfortet søger i øjeblikket to nye lærere. Det er lidt mange, i betragtning af at der kun er ansat fire. Årsagen er en ny struktur, ikke problematiske arbejdsforhold, forsikrer Ole Larsen.