Anmeldelse
Hvordan får jeg råd?
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Hvordan får jeg råd?" er et af flere scenarier på www.matematikkensunivers.dk. Et "emnehæfte" for de ældste klasser med den særhed, at det er en del af et helt igennem netbaseret materiale.
Fakta:
Titel: Hvordan får jeg råd?
Type: Internet
Forlag: Danmarks Matematiklærerforening
Scenariets hensigt er at give eleverne redskaber til og træning i at arbejde med økonomiske problemstillinger, og det får de - en meget efterspurgt viden for tiden. Forud for arbejdet gøres eleverne opmærksomme på de forudsætninger, de skal have, og på målene med arbejdet. Det er godt.
En tegneserie præsenterer indledningsvis nogle relevante problemstillinger. Herefter kan eleverne arbejde individuelt eller i grupper. Læreren følger med via de enkelte elevers Uddannelsesbog, men selvfølgelig også ved kontakten med eleverne i timerne.
De fleste vil nok vælge at starte med scenariets niveaudelte opgaver. Betegnelsen "opgaver" kan forvirre, for det er i hvert fald ikke opgaver i traditionel forstand. Rigtige opgaver findes i rigt mål i materialet og kaldes også opgaver - selvom man skal passere et billede, hvor de kaldes test.
I Bibliotek findes lærebogen, som ikke er en lærebog, som man normalt ser dem. Der er mange gode eksempler på, hvordan de digitale muligheder gør forklaringer mere forståelige. Der er også steder, hvor mulighederne ikke foldes ud; men det er tydeligvis heller ikke muligt at udforme alle mulige forklaringer, så de bliver til dynamiske billeder. Her er virkelig nyt land at betræde.
På www.matematikkensunivers.dk/fr har alle adgang til at bruge "Hvordan får jeg råd?", og jeg opfordrer læsere til at besøge webstedet for selv at danne sig et indtryk.