Debat

Lov om ro i klasserne – det er jo genialt

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man overvejer nu fra Dansk Folkepartis side at lovgive om ro i klasserne i folkeskolen (Politiken.dk den 14. maj, redaktionen). Ja, hvorfor har man ikke tænkt på det noget før? Hvis man fortsætter den tankegang, er der virkelig mange, mange penge at spare. Man kunne forbyde alle indbrud, alle former for vold og al anden kriminalitet. På den måde kunne man spare politiet, fængslerne og Kriminalforsorgen. Ja, man kunne også forbyde al narkomani, cykelkørsel uden lygter, når det er mørkt. Men ved nærmere eftertanke er der jo lovgivet på alle disse områder med et noget pauvert resultat. Man kunne jo med nogen ret frygte, at det ville gå på samme måde med loven om uro i klasserne i folkeskolen. Det er vel i virkeligheden så som så med »genialiteten« i forslaget. Det kan jo også være derfor, at ingen andre har foreslået noget sådant.

Det er trods alt meget sjældent, at man præsenteres for en så fuldkommen naiv uvidenhed, og så tilmed hos et partis talsmand på området. Nå, det er nu ikke helt enestående, det er forekommet før.

Tidligere var der absolut ingen, som talte i mobiltelefon i timerne, måske fordi den ikke var opfundet! Men til gengæld kastede man med kridt, skød med papirkugler, varmede grifler i kakkelovnen, så de skreg mod tavlen, fyldte snot i blækhusene og så videre. Grunden til, at uroen er tiltaget, hvis den da er det, er, at man stort set har forbudt lærerne at straffe eleverne. Læreren skal nu være så inspirerende, at eleverne sidder med åben mund og polypper og sluger hver en sætning, som læreren måtte udspy. Det har alle eleverne nu aldrig gjort, og det kommer de nok heller aldrig til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der var vel tidligere tre-fem procent (gymnasiedelen), som gjorde det. I vore dage er der vel 30 procent (gymnasiedelen), som hører efter, og så er der 20 procent, som absolut ikke gør det. Det levner 50 procent, som bare skal have det overstået. Så held og lykke med lovgivningen. Man må så håbe, at alle elever får lært at læse godt nok, så de kan forstå loven og rette sig efter den.