Anmeldelse
It-bogen for 0.-1. klasse
It-bogen for 0.-1. klasse / Min første bog om computere
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"It-bogen for 0.-1. klasse" er den fjerde udgivelse af et it-undervisningsmateriale med engangsbøger til eleverne. Bogen tager udgangspunkt i Office-programmerne. Selve it-stoffet er sådan set konkret, relevant og engagerende for eleverne. Især i matematikdelen er opgaverne i regnearket sjove og lidt anderledes.
Fakta:
Titel: It-bogen for 0.-1. klasse
Forfatter: Anni Maan, Niels Pryn
Pris: 62,50 kroner
Sider: 64 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Ole Camåe
Titel: Min første bog om computere
Forfatter: Norbert Golluch
Pris: 248 kroner
Sider: 32 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Klematis
Bogen starter helt fra bunden, med at Emmas mor og far får en computer, som Emma så skal lære at bruge. Men eleverne i indskolingen er jo alle født og opvokset med computere, så vi behøver nok ikke fortælle dem, at der ikke er tale om et levende væsen, når vi bruger musen!
Konceptet med en engangsbog til eleverne med computeropgaver og spørgsmål, der skal udfyldes med blyant i selve bogen, virker besynderligt. For selv om den skrevne tekst er sat med meget store bogstaver, kan eleverne i indskolingen ikke læse de lange, lidt snørklede sætninger. Læreren må læse teksten højt, og så kommer en sætning som "Læreren fortæller Emma, at hvis man sætter markøren mellem to tal, ændrer den sig" til at virke kunstig. Kan læreren ikke bare fortælle dette?
"Min første bog om computere" er en bog, som man ville ønske kunne skilles ad og læses i to forskellige udgaver til mindst to forskellige målgrupper. De sjove, farvede tegninger og rammehistorien om en families første computer virker fint i indskolingen. Vi hører om computerens historie, og hvordan computeren fungerer. En farverig computermus fungerer som formidler.
Den faktuelle tekst er derimod målrettet en langt ældre aldersgruppe. Her er mange eksakte oplysninger om computeren forklaret på en saglig og informativ måde, men teksten er ikke nem at læse.
Til sidst er der et godt lille computerleksikon, som vil være nyttigt for både børn og voksne, erfarne og uerfarne. Så hvis man kan se bort fra uoverensstemmelsen mellem layout og tekst, er bogen en reel fornyelse af skolebibliotekets hurtigt forældede computerbøger og anvendelig til både lærere og elever.