Anmeldelse
Pædagogik for unge med særlige behov
En forskningsbaseret udredning om, "hvad der virker"
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når 20 procent af en årgang ikke færdiggør en ungdomsuddannelse, er det ikke ensbetydende med, at de ikke evner at gennemføre en uddannelse. Det er snarere et tegn på, at de ikke har mødt optimale betingelser for at lære, vokse og hænge fast på uddannelsesstederne. Det mener Netværket DHI - netværk for Den Helhedsorienterede Indsats. Netværket er en sammenslutning af 13 uddannelsesinstitutioner: erhvervsuddannelsescentre, en handelsskole, en EGU, højskoler, en produktionshøjskole og så videre. Alle har de fokuseret på at udvikle en pædagogik for unge med særlige behov. Udgivelsen er en forskningsbaseret udredning om, "hvad der virker". En dokumentation om 60 unge brugere af netværkets institutioner. Redegørelsen kommer med en række anbefalinger: Uddannelserne skal elevcentreres og praksisorienteres, vejledningen skal styrkes, og meritmuligheder og efterværn skal udbygges. På arbejdsmarkedet skal der være faglige mentorer, og der skal tages hensyn til den ændrede arbejdsorientering blandt unge. Anbefalingerne fremsættes ud fra analyser af kernepunktet: Hvem er de unge, som bruger netværket? Den pædagogiske indsats ses på baggrund af forskning i ungdomskultur og analyser af anvendt pædagogik og vejledningsindsats samt af arbejdsmarkedets udvikling og potentielle rummelighed. Omdrejningspunktet er koblingen mellem teori og praksis. Bogen er et prisværdigt bud på at gøre noget for de unge, der har det svært på uddannelserne. Flakkerne, dropouterne og dem, der slet ikke kommer ind i systemet efter grundskolen. Et kernepunkt i den anvendte pædagogik, der virker, er begrebet: Den ordentlige voksne. Den ordentlige voksne gør en forskel. Hun er nærværende og rummelig, giver respons på tanker og følelser, er intuitiv og selvsagt dygtig til sit fag. Hun kan sætte sig ind i den unges livssituation, arbejder pædagogisk målrettet med den unges ansvarlighed og handlemønstre og tager udgangspunkt i den unges valg og mål i livet. Bogen kan anbefales i denne tid, hvor begrebet "særlige behov" kommer på dagsordenen i uddannelsesinstitutionernes analyser af egen indsats på det pædagogiske felt, set i lyset af regeringens mål om, at 95 procent skal gennemføre en ungdomsuddannelse i år 2015.