Anmeldelse
Oppdragelse mellom frihet og grenser
Barns selvfølelse - voksnes ansvar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen er udgivet i forlagets serie "Lærerbiblioteket". Bogens primære målgruppe er således lærere og lærerstuderende ved den norske læreruddannelse. Bogens temaer opdragelse, frihed og grænser er relevante. Indholdet er taget kapitel for kapitel velvalgt. Alligevel er det ikke en bog, der rigtigt folder sig ud og bliver spændende. I bogens første kapitel beskrives de tre "klassiske" diskurser om opdragelse: den autoritære, den frie og den demokratiske opdragelse. Der gives for hver opdragelsesform eksempler på muligheder og dilemmaer. Forfatteren udvikler sin egen model for børns ideelle handlingsrum - formet som et hjerte i bevægelse. Pænt, men ikke særlig handlingsanvisende og brugbart for denne anmelder. Der gives en kort, god beskrivelse af begrebet omsorg. Omsorg handler om relationer, om handlinger, om følelser og om professionel etik. Det er en spændende og god tilgang, der godt kunne have fyldt mere. Kapitlet om grænsesætning i opdragelse udgår fra forfatterens overvejelser over menneskesyn, religiøsitet og grundlæggende syn på opdragelse som noget, der grundfæstes gennem opdragerens egne erfaringer. Forfatteren arbejder - noget idealistisk - med en ide om "valg": "Velger vi at bo i Holmenkollåsen eller på Holmia?"
Et grundlæggende begreb i bogen er "selvfølelse" - selvværd. Læsere med interesse for netop dette begreb vil muligvis finde bogen spændende.