Anmeldelse
Gode tanker - gode følelser
Kognitiv adfærdsterapi - Arbejdsbog for børn og unge
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
God, ny, børnefokuseret arbejdsbog til kognitiv adfærdsterapi med børn. Vi har at gøre med et helt nyt træningsmateriale med konkrete eksempler fra børn hverdagsliv, øvelser og arbejdsark til fri kopiering, tilpasset forskellige situationer i forhold til børnenes alder og resurser. Der er desuden fine ting at hente ned fra forlagets hjemmeside.
Bogen giver foruden de mange praktiske øvelser en teoretisk sammenhængende fremstilling af den kognitive psykologis model og forslag til strukturering af et terapiforløb. Der præsenteres i bogen tre figurer, som kan hjælpe barnet med at forstå tre hovedkomponenter i den kognitive model: Tanke Tjekkeren (tanker), Følelses Finderen (følelser) og Gøre Gavtyven (adfærd). Materialet er oversat fra engelsk, og man kan i første omgang frygte, at materialet vi gå ind at styre og ændre for meget hos børnene, som det for eksempel kendes fra adfærdsmaterialet "Trin for trin" og andet lignende materiale. Og da det på ingen måde er hverken en lærer- eller en pædagogopgave at behandle, kan man til at begynde med blive - unødigt - nervøs. For kognitiv psykologi handler jo netop om videns- og forstandskategorier, der i den reneste form har meget til fælles med pædagogik, hvor der er mange gode lege og opgaver, der kan virke motiverende på børnene. Faktisk er det den slags undervisning, der af skeptikere kaldes for "frelserpædagogik", hvor der udøves følelseskontrol på eleverne. Men bliver materialet anvendt med omhu, selektion og faglig viden, kan man godt finde materiale til mange gode timer med børnene i sin klasse. Et oplagt emne til samvær i klassens tid, hvis læreren selv kan gå helhjertet ind for projektet. I de "forkerte hænder" kan det måske blive en anelse farligt? Så man bør nok ikke anvende materialet uden først at have talt om et samarbejde med skolepsykologen.