Anmeldelse
Fortællinger om ensomhed
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To-tre unge i hver klasse er ramt af problemet ensomhed, og det er ofte de stille elever, der af samme grund ikke gør meget opmærksom på sig selv.
Ensomhed blandt unge er et tabuområde, idet det ikke er in eller trendy i vor kommunikative verden at indrømme over for nogen, måske ikke engang sig selv, at man som ung er ensom. Mobiltelefonen, sms og msn er jo nærmest de fleste unges livliner i kontakt med kammeraterne. Derfor kan problemet føles endnu mere alvorligt for otte-ti procent unge, der reelt føler sig ensomme og uden for en kammeratskabsgruppe.
Det emne tager dette materiale fat på. Et elevhæfte og en lærervejledning behandler i korte træk fire temaer: følelsen af ensomhed, venner og sociale relationer, ensomhed som samfundsproblem samt vejen ud af ensomhed. Hvert tema i elevhæftet består af tre korte tekster med tilknyttede opgaver, og i lærervejledningen findes desuden baggrundsinformation og nogle praktiske råd.
Materialet er ikke stort og omfangsrigt, men yderst relevant og med gode opgaver. Det henvender sig til elever i 7.-10. klasse, kan bruges tværfagligt og som en del af undervisningen i mobning.
Hvis materialet blot kan få nogle elever i hver klasse til at åbne øjnene for ensomhedens skadelige virkning på selvværdet og de sociale kompetencer, har materialet opnået succes, og det er der god grund til at formode.
Materialet er godt og veltilrettelagt.