Anmeldelse
Bliv hørt, set og mødt
- håndbog i spejlingsdialog
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Her har vi bogen, som bør være obligatorisk læsning for alle skoleledere med personaleansvar, for klasselærere og for lærerstuderende, der snart skal ud i "det virkelige liv"! For hvornår er du selv blevet hørt, set og mødt af din leder, dine kolleger og af dine forældre til børnene i skolen? Nej, vel? Det er ikke alt for tit, at det sker . Eller også færdes jeg de forkerte steder. I alt fald er der kommet en ny bog, der præsenterer en ny dialogform, hvor voksne - både privat og på jobbet - kan finde ud af at tale sammen.
Den nye dialogform hedder spejlingsdialog og er en metode, som både børn og voksne kan lære. Metoden giver indsigt i, hvad der sker her og nu i et andet menneske. Den bygger på anerkendelse af, at begge personer i en dialog skal have mulighed for at udtrykke, hvad de mener, uden at blive afbrudt af indvendinger, forsvar for egne synspunkter og så videre. Det er også en gevinst ved metoden, at stress og jag mindskes, og at man nu kan bruge den tid, man før var nødt til at bruge på uløste problemer, på noget andet og meget mere konstruktivt.
Det understreges, at al forandring begynder med én selv, og at der er nogle helt konkrete begreber, som vi skal have klar og have lært, før vi begynder at praktisere denne spejlingsdialog på vore ægtefæller, børn/skolebørn og forældre. Så køb bogen - gerne i flere eksemplarer - læs den og brug den som udgangspunkt for et pædagogisk udviklingsmøde - også på din skole! Og måske kunne vi også få sygefraværet ned på et minimum, hvis vi gav os tid til at være ordentlige over for hinanden i skolen.