Anbefalinger til naturfagsundervisningen

Ugens anbefalinger kommer fra Mette Mellerup, der er naturfagslærer på Sølystskolen ved Silkeborg og faglig rådgiver for naturfagsnetværket på folkeskolen.dk/naturfag.

Hæfter
Læs nu det, du fik af Undervisningsministeriet

Jeg er meget optaget af den boks, som alle skoler har fået tilsendt af Børne- og Undervisningsministeriet, der hedder ”Inspirationsmateriale om ny naturvidenskabelig viden”. Det er et virkelig flot materiale. Boksen indeholder ti magasiner, som fortæller om naturvidenskabelig forskning, for eksempel om biodiversitet, vedvarende energi eller mennesket i det teknologiske samfund. Her er det forskerne selv, der formidler en del af deres forskning, og det er megainteressant.

Boksene er sendt til alle skoler, så brug det nu. Inde på Emu’en ligger der undervisningsmateriale, som man kan bruge, hvis man vil, men jeg har egentlig mest brugt det til selv at blive fagligt opdateret. Det er sjovt at sætte fokus på danske forskere inden for naturvidenskab, og man bliver klogere af at læse magasinerne. Hvis man ikke lige kan finde boksen på sin skole, ligger selve magasinerne også på Emu’en.

Find magasinerne her.

Podcast
Nørd fagmetodik med solid håndbog

Den er lidt gammel, men avisen Information har lavet en serie podcasts, som hedder ”Naturvidenskaben forfra”. Det er egentlig bare en serie artikler, der er læst højt, for de er også udkommet som en bog. Men jeg har hørt den som podcast, når jeg var en tur haven og den slags.

Den trækker på alle folkeskolens naturvidenskabelige fag, og der er både ny viden og ting, man godt vidste i forvejen, men som er gode at få genopfrisket, i den. Igen, det er ikke noget, jeg direkte skal bruge i min undervisning, men det giver det der overskud af viden, som man ubevidst tager med sig ind i klasselokalet, og som opkvalificerer ens undervisning. Man får nogle fede anekdoter, man kan fortælle børnene.

Ud af huset
Kom nu ud i det grønne

Jeg har også en lidt anderledes anbefaling, men her kommer den: Kom nu ud! Kom nu ud! Det er forår, alting springer ud, og der er liv alle vegne. Eleverne skal simpelthen ud nu. Også selv om man ikke lige får involveret en zoologisk have eller et akvarium, eller hvad ved jeg.

Det kan lyde banalt, men der er bare meget natur/teknologi-undervisning, som foregår i klasseværelset. Så jeg vil gerne give mine fagfæller et lille spark: Tag nu på tur! Kig på de forskellige træer, I kommer forbi, snak om, hvorfor anemonerne står der, hvor de står, hvad som helst. Selv går jeg med mine små elever til et vandhul i nærheden af skolen og kigger på, hvad der sker uge for uge. Er der kommet haletudser, og har vi fået set en citronsommerfugl? Man må bare ikke snyde eleverne for at komme ud i denne tid.