Anmeldelse

Til kamp mod kedsomhed

Vi keder os, gør vi!

... Og det er et uomgængeligt grundvilkår i det moderne samfund og dets skole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste lærere er travle mennesker, der oplever mange udfordringer i deres dagligdag. Nogle udfordringer løses hurtigt, andre kræver mere overvejelse og kan være tilbagevendende udfordringer i deres professionelle virke. Mange udfordringer løses gennem at "networke" med kollegerne i teamet. Mange udfordringer kræver ikke læsning af teoretisk litteratur, der byder sig til med almene svar, men konkrete forslag. Det er her, håndbøger byder sig til med konkrete svar på konkrete problemer.

Fakta:

Titel: Til kamp mod kedsomhed

Forfatter: Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug, Nanna Paarup, Louise Tidmand

Pris: 398,75

Sider: 228

Forlag: Dafolo

"Til kamp mod kedsomhed" er en sådan håndbog, og det er en god en af slagsen. Bogen bør findes i alle forberedelsesrummene på alle landets skoler. Klar til brug, når udfordringerne melder sig.

Historie i 7. er kedeligt! At gå i skole er kedeligt! Det synes eleverne i hvert fald. Hvad skal lærerteamet stille op? At elever keder sig, er nemlig et fænomen - en plage - der rammer alle undervisere på et eller andet tidspunkt. Og det er ikke deres skyld. For når elever keder sig, gør de det nemlig også, fordi vores moderne samfund byder sig til med konstante tilbud om disktraktioner og stimulering fra mobiltelefoner, computere og meget mere. Et tilbud, der sætter kroppen i alarmberedskab og skaber rastløshed.

Vi keder os, gør vi, og vi kan kede os på mindst fem måder: Fra at være ramt af ligegyldighedspræget kedsomhed til at være ramt af apatisk kedsomhed, hvor eleven er glædesløs, energiforladt og opgivende i forhold til tilbuddet om undervisning. Det står der i bogens gode indledende kapitel, og der er flere overraskende meldinger om, hvad kedsomhed er, og hvad den kommer af.

Og så til det, der gør en håndbog til en håndbog: Konkrete øvelser og forslag, der kan ændre på eksisterende praksis – både læreres og elevers. Dem er der heldigvis mange af i bogen. Alle med udgangspunkt i positiv psykologi og i Martin Seligmans udtryk Perma, altså at undervisning skal skabe positive emotioner, engagement, relationer, mening og at mestre. Bogen rummer mere end 80 forskellige øvelser til inspiration og videre bearbejdning i et lærerteam. Nogle øvelser målrettet eleverne, andre målrettet lærerteamet eller den enkelte underviser.

"Til kamp mod kedsomhed" er en glimrende håndbog. Det er en bog, der kræver vidende læsere. Man skal vide noget i forvejen for eksempel om motivation, og man skal turde springe ud i eksperimenter. Men det skal lærere jo turde, og det er jo det, de gør, hver gang de støder på udfordringer og løser dem i en travl hverdag.