Anmeldelse
Pædagogisk psykologi
- positioner og perspektiver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den første nye bog på dansk i mange år om de psykiske aspekter ved pædagogisk praksis i hverdagsliv og institutioner. I de senere år er disciplinens traditionelle fokus på menneskers indlæringsprocesser og indlæringsvanskeligheder blevet udfordret, og forholdet mellem hverdagsliv, uddannelsessystem og konkret pædagogisk praksis er kommet i fokus.
Med afsæt i disse udfordringer bidrager tolv meget velskrevne og interessante artikler med reformuleringer og kvalificeringer af den pædagogiske psykologis teoretiske og praktiske område. Gennem bogens tre hoveddele, teoretiske og historiske overvejelser, empiriske studier og international inspiration, gennemtænkes pædagogisk psykologi således ud fra blandt andet aktuelle filosofiske, sociologiske, pædagogiske og videnskabsteoretiske diskussioner.
Bogen henvender sig til studerende på (pædagogiske) universiteter og seminarier og er velegnet til både introduktion til og overblik over de pædagogiske og psykologiske fagområder, der fint kan gå i dialog med hinanden. Det er nemlig ikke færdige bud, men søgende, undrende og kritiske perspektiver til mennesker, der professionelt beskæftiger sig med mennesker i alle størrelser og afarter. Hvor er det bare dejligt, at de studerende ikke længere skal slås med en sprogbarriere, når de skal lære om alle de mange teoretiske retninger inden for feltet.