Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bøfferne steger på panden, rødvinen venter i glassene, det er fredag aften. Nu skal der slappes af. Men så ringer telefonen. Det er Matildes mor, der vil tale om noget, der er sket på skolen i dag. Hvad gør du nu? Taler du med hende, mens bøfferne branker, og kæresten bliver stram i ansigtet, eller siger du venligt, men bestemt, at du holder weekend, og at hun er velkommen til at ringe igen på mandag?
Et dilemma er serveret, og socialrådgiver Susanne Grove fra Danmarks Lærerforenings sekretariat beder om kommentarer fra tillidsrepræsentanter fra Holstebroegnens Lærerkreds. Der er temadag om psykisk arbejdsmiljø.
Jeg vil bede hende om at vente, det er ikke et kald at være lærer.
- Jo, dét er det da.
- Hun skal vente til mandag, du vil alligevel ikke være nærværende i samtalen på dét tidspunkt.
- Jeg kan ikke holde en god weekend, hvis jeg skal tænke på, hvad problemet er, så jeg kan lige så godt høre det med det samme.
- Man kan ikke sige til forældre, at de skal vente. Jeg bor i en lille by, så jeg kan ikke bare udskyde det til senere.
- Du ved med det samme, om det er én af de samtaler, man ikke kan udskyde, eller om den godt kan vente. Hvis det er en mor til en elev med problemer, der ringer, så skal man være der straks.
Kommentarerne er mange. Det er forskelligt fra person til person, hvordan sådan en sag vil blive tacklet. En af deltagerne siger, at det er vigtigt, hvad der er meldt ud på møderne. Hvis forældrene har fået at vide, at de bare skal ringe, så er man selv ude om det. Man kan godt fra begyndelsen fortælle, hvornår de kan ringe. Hvis der så bliver ringet en fredag aften, ved man, at det er meget vigtigt.
Susanne Grove understreger, at det er vigtigt, at læreren selv har sat grænsen.
Det er dilemmaer af den type, som alle lærere kan komme ud for. I det dilemma-spil der senere bliver introduceret på mødet, handler de specielt om tillidsrepræsentantens rolle.
Ved præsentationsrunden fortæller de garvede tillidsrepræsentanter, hvordan deres opgaver har ændret sig med årene. Kollegerne kommer til dem, fordi de er trætte, fordi de ikke kan overskue alt det nye - eller de kommer med deciderede udbrændthedssymptomer. Unge lærere har ofte svært ved samarbejdet med eleverne og med at få klassen til at fungere. Kredsformanden kan fortælle om lærere, der holder op på grund af sygdom.
Dilemma-spillet er et forsøg på at efterligne virkeligheden. I rollespil skal alle deltagere spille en rolle, men i et dilemma-spil er man sig selv. Instruktøren stiller et dilemma op og peger så påén af deltagerne, der straks skal svare.
- På den måde er det ligesom virkeligheden. Dér er man heller ikke forberedt på, hvad der sker, siger Susanne Grove, der har udviklet spillet.
Dilemmaerne rulles op.
To af lærerne deltager aldrig i det sociale liv på skolen, vil du blande dig?
- Jeg vil ikke direkte opfordre dem til at deltage, men måske spørge dem om, hvorfor de ikke deltager, eller om vi kunne gøre noget anderledes, så de var med også.
Snakker man om de to blandt kollegerne?
- Jah . . .
Hvis man taler om nogen, skal de så ikke have det at vide?
- Jo.
En af lærerne synes altid, at hun bliver behandlet dårligt. Nu er der problemer med arbejdsfordelingen. Tager du det op?
- Jeg vil gerne gå med til et møde mellem hende og lederen, men hun skal selv formulere problemet over for lederen. Jeg er med som støtte.
Din kollega fortæller, at lederen har irettesat hende, mens hendes kolleger hørte på, fordi hun altid kommer for sent. Det er rigtigt, at hun altid kommer et kvarter for sent til møderne, men du ved, at hun er alene med to børn og har svært ved at få det til at hænge sammen. Hvad gør du?
- Det er forkert at irettesætte hende, når der er andre til stede.
- Det synes jeg også, men det er meget irriterende, at hun altid kommer for sent. Jeg vil tale med hende om det.
Spørgsmål og svar kommer hurtigt. Der er mange forskellige dilemmaer - forældreklager over en kollega, som er én af dine venner. Kolleger, som beklager sig over noget, men som ikke siger noget, når du fremfører det over for lederen, dér står du altid alene, eller kolleger, der mener, at du er kommet for tæt på ledelsen og forstår den alt for godt.
Efter spillet diskuteres emnerne videre. Hvem kan man henvende sig til, hvis man mener sig inhabil i en sag? Er det kredsen, der skal ind? Temadagens deltagere taler også om vigtigheden af at informere, så kollegerne ved, hvorfor man som tillidsrepræsentant kommer så meget på lederens kontor.
Flere tillidsrepræsentanter savner en fortrolig at tale med om de store problemer, og de fleste har indimellem problemer med at få sagt fra.
Men alle adspurgte erklærer, at de gerne vil lade sig genvælge som tillidsrepræsentant, fordi det er spændende arbejde, og fordi man har indflydelse.