Anmeldelse
Gå i gang med PowerPoint 2007
Gå i gang med PowerPoint 2007
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
PowerPoint er i dag det mest udbredte program til skærmpræsentationer, så selvfølgelig skal eleverne kunne håndtere det til deres fremlæggelser. Men hvordan bliver PowerPoint til et reelt værktøj for en elev i 6. klasse? Skal eleverne lære programmet ved gradvist at anvende det i en konkret brugbar sammenhæng, måske allerede fra starten af mellemtrinnet? Eller skal de gennemgå et særligt tilrettelagt kursus? En relevant diskussion, som skolens pædagogiske it-vejleder og lærerne på mellemtrinnet burde starte med at tage.
Fakta:
Titel: Gå i gang med PowerPoint 2007
Forfatter: Jens Honoré
Type: Bog med cd
Forlag: GeGe Forlag, telefon 86 19 01 19
Dette materiale lægger op til at arbejde systematisk med et grundlæggende kursus, der giver en omhyggelig indføring i programmet. Anvisningerne er bygget pædagogisk op med indsatte skærmdumps og forskellig farvet tekst, så eleverne straks kan se, om det er obligatorisk stof eller valgfri supplerende øvelser.
I det første forløb skal de lave en præsentation af Vestre Skole. Lærervejledningen pointerer, at det især for de svage elever er vigtigt, at de ikke laver en præsentation af deres egen skole, men holder sig til de billeder, lyd og video fra Vestre Skole, der findes på den vedlagte cd. De it-kyndige elever kan så yderligere lave ekstra-øvelserne. Dette udsagn kan efter min mening diskuteres, differentieringen kunne vel også tilrettelægges, så eleverne fremstillede en skærmpræsentation af deres egen skole.
Materialets stramme opbygning lægger op til en systematisk organisering af undervisningen, som kan være en hjælp for den mindre it-erfarne lærer. Samlet set er det et velegnet materiale, hvis man vel at mærke accepterer kursuskonceptet.