Uskolet
Illustration: Oliver Seppo
Omstillings-tager-I-fucking-pis?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærergerningen fordrer omstillingsparathed, det ligger nærmest i jobbeskrivelsen, og mange synes ligefrem, at det er en del af charmen. Gennem de seneste mange, mange måneder er der dog trukket så store veksler på pligtopfyldende læreres velvillige tilpasningsevner, at en vis omstillingstræthed har indfundet sig. "For ikke at sige -udmattelse", tilføjer en lærer.
Læreren fortsætter: "Men så følger man op med en 'gradvis genåbning', hvor det ustandseligt vælter ned med centrale retningslinjer, der giver akutte omslag og konstante skemaændringer: Så ude, så inde, så store, så små, så håb, så frygt, så forståelse, så rovdrift, så fysisk, så virtuelt, så fysisk og virtuelt, så hen på skolen, så hjem igen, så halvdelen, så fire ud af fem, så 80 procent, så alligevel ikke. Nej, det er ikke nemt - men når man så topper det hele med pludselige tilbagerulninger og automatiske nedlukninger og tragikomiske sogneregler, så bør det ikke komme bag på nogen, at en fladtrådt lærerstands reaktion bliver: omstillings-tager-I-fucking-pis?"
Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.