Hvordan bliver
en lille æggehvide til stort skum? Hvorfor skiller min bearnaise? Hvor kommer
grøntsagerne i indkøbskurven fra? Og hvad skal jeg tilføje til dagens ret for
at nedbringe klimaaftrykket og afbalancere smagen?
Når den slags spørgsmål svirrer i
skolekøkkenet, har vi fat i noget vigtigt. Vi er i gang med at træne praktisk
tænkende mennesker, som har hovedet med, mens de får noget fra hånden. Og danne
kompetente madborgere, som tager ansvar for deres egne måltider.
Madkundskab er indbegrebet af den
frugtbare sammensmeltning af det teoretiske og det praktiske, som
undervisningsminister Mattias Tesfaye efterlyser med sine ambitioner for mere
praksisfaglighed i folkeskolen.
I mange læreres øjne er madkundskab en praktisk bastion i en teoritung skole
Samtidig er selve maddannelse virkelig
en dyrebar mangelvare i en tid, hvor stadigt færre børn er med i køkkenerne
derhjemme, hvor også forældrenes madkultur er under pres, og hvor maden er en
nødvendig del af løsningen på flere af de største samfundsudfordringer.
Mange
formål og få timer
Ambitionen om en
madkundskab, der kombinerer viden og håndværk, fremgår klart af de faglige mål
for faget. Det er også den didaktik, nye lærere i madkundskab får med sig fra
landets professionshøjskoler. Men ude i skolernes virkelighed har madkundskaben
ofte så trange kår, at det gode ideal kan komme til at virke som ren utopi.
En elev på mellemtrinnet skal lære at
lave mad, fortolke måltider ud fra værdier, kultur og levevilkår, træffe
begrundede madvalg i forhold til sundhed, kvalitet, smag og bæredygtighed og en
hel del mere. Vel at mærke med 120 anbefalede timer og et ofte meget lavt
budget til indkøb. For mange lærere virker det helt urealistisk.
Dertil kommer, at madkundskab kæmper med
myten om ”frikadellesløjd” – et afslapningsfag, hvor man laver mad for
madlavningens og hyggens skyld. Ud over et højere timetal skal den fordom
aflives én gang for alle, før faget kan tages alvorligt og spille den rolle,
det er udset til.
Hovedet møder sanserne
For eleverne på mellemtrinnet falder timerne i
skolekøkkenet på et tørt sted. Her kan vi endelig sætte skærmen på pause, tage
sanserne i brug og få fingrene i fiskefarsen, som ligger i maven, når timen er
slut. Af samme grund topper madkundskab listen som det mest populære valgfag i
udskolingen.
I mange læreres øjne er madkundskab en
praktisk bastion i en teoritung skole. Den skal vi værne om, og i det lys kan
de faglige mål om refleksion og fortolkning virke som en trussel, der stjæler
sparsom tid fra håndværk og sanselighed.
Det synspunkt kom blandt andet til
udtryk i en stor reportage fra eksamen i madkundskab på folkeskolen.dk og i en
efterfølgende debat på sitet. Her sætter mange især spørgsmålstegn ved, om vi
med den ”akademiske overbygning” igen tager luften ud af elevernes lyst til at
lære et håndværk.
Sådan
en skepsis er helt forståelig, særligt når tiden til madkundskab er så knap.
Men efter vores bedste overbevisning bygger den også på en falsk modsætning
mellem viden og praksis, som går stik imod intentionen med madkundskabsfaget i
sin nuværende form.
Kundskab
for hjerne og hænder
Selv om forventningerne til teoridelen af
madkundskab nu er defineret klart, er det ikke meningen, at undervisningen skal
rykke ud af skolekøkkenet og ind i de almindelige kedelige klasseværelser.
Teorien skal derimod være en integreret del af de praktiske erfaringer,
eleverne gør sig med råvarer og retter.
Kostråd
og grundsmage skal ikke give stof til terpeøvelser. Men vi kan notere dem på et
whiteboard i køkkenet og holde dem op mod madlavningen, der foregår lige
bagefter. Teori i form af gastrofysik kan komme i spil ved at monitorere
temperaturen i den opbagte sovs og notere, hvornår molekylerne i melet begynder
at ændre struktur.
På den måde får eleverne kundskaber, som
styrker deres praksis og klæder dem på til at tænke selv, næste gang de står
over for et konkret problem i køkkenet. På samme måde kan også viden om
fødevaresystemet for eksempel trænes og bruges direkte i forbindelse med de
daglige indkøb.
Madkundskab
til alle klassetrin
Hvad kræver det så, hvis madkundskab skal udfolde
sit potentiale og indfri de faglige mål?
Først og fremmest skal vi tage det
alvorligt, at madkundskab har sin egen didaktik, hvor det teoretiske og det
praktiske går op i en højere enhed. Det kræver et opgør med fordommen om
frikadellesløjd, hvor undervisningen kan klares af hvem som helst, der kan
forme en hakkebøf.
Kompetencedækning i madkundskab skraber
bunden i forhold til mange af de boglige fag. En fjerdedel af lærerne har
hverken linjefag eller efteruddannelse i faget, mens mange andre kun er
uddannet i forgængeren hjemkundskab, der havde helt andre faglige mål. Otte ud
af ti lærere efterspørger mere uddannelse. Men mange oplever, at det
prioriteres meget lavt på skolen. Samtidig skal timetallet skrues op til et
niveau, der afspejler omfanget af de ambitiøse fagmål.
Efter vores mening indebærer det, at
faget er på skemaet gennem hele skolelivet – fra 1. til 9. klasse – ligesom
idræt. Det kræver en gentænkning af fagrækken og faciliteter på skolerne, som
ikke kommer på plads i morgen. Men vi kan starte med en forsøgsordning på
udvalgte skoler og bygge på de erfaringer.
Håndværk
for fremtiden
Fødevarebranchen
sukker efter faglærte og ser frem mod en helt katastrofal mangel på dygtige
medarbejdere i de kommende år. Hvis flere unge skal få lyst til at se i den
retning, bliver skoledagen nødt til at byde på flere inspirerende oplevelser
med at skabe noget, der er til at se, smage og føle på.
Fra regeringens side kunne man se på
mere madkundskab som en måde at udleve ambitionen fra regeringsgrundlaget om at
booste praksisfagligheden i skolen og få flere unge på erhvervsuddannelserne.
For
os alle sammen er en stærk maddannelse i skolen en investering i, at nye
generationer bliver gearet til at tage sig godt af sig selv, hinanden og kloden
gennem gode daglige madvalg.
Om Madtanken og Mad Aktion
Kronikørerne er med i Madkulturens tænketank Madtanken, der arbejder for at styrke madens rolle i skolen. Et af initiativerne er projektet Mad Aktion, hvor alle landets madkundskabslærere fra efteråret får tilbud om en gratis efteruddannelse i faget. Uddannelsen er støttet af A.P. Møller Fondens skoledonation og er åben for tilmelding på madkulturen.dk/madaktion.