Anmeldelse

Natur/teknologi A, B og C

Del versus helhed

Mange timers spændende arbejde med faget venter de elever, der får fingrene i et A-, B- eller C-hæfte. Men opgaverne kan ikke bruges uden faglig forberedelse, hvis udbyttet skal være optimalt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er godt, at også mindre aktører på det store og indimellem junglelignende marked for læremidler kan komme af sted med at udgive materialer, der faktisk dækker et uopfyldt behov inden for et bestemt fagområde.

Fakta:

Titel: Natur/teknologi A, B og C

Forfatter: Troels Gollander

Pris: 31,25 kroner per styk

Forlag: Pirana

Og sådan tager forlaget Piranas lille sæt af arbejdshæfter sig umiddelbart ud: fint og indbydende layout, spændende opgaver om snart sagt alt, hvad man i faget kan tænkes at komme omkring og blive klogere på.

Alle hæfterne er fra det ene dobbeltopslag til det næste for en stor dels vedkommende bygget ens op. A’eren har således tre delvist selvrettende opgaver inden for hvert emne, mens B’eren quizzer på lidt højere niveau, og C’eren runder af med de sværeste udfordringer på et niveau og med en emnekreds, der vel nærmer sig 5.-6. klassetrin. Der er godt nok stof til mange timers selvstændig fordybelse.

Udgiverne slår på, at der med hæfterne blandt andet er tænkt i informationssøgning. Okay, her kunne nogle mere omfattende retningslinjer end ”Husk, at du gerne må søge i bøger og på nettet” helt sikkert have gjort en positiv forskel, også for den anførte faglige læsning.

Helt uenig med forlag og forfatter er jeg, når det kommer til, hvordan hæfterne overhovedet kan og bør anvendes. Eleven får indledningsvis at vide, at her kan man læse og quizze sig klogere. Jeg tænker, at vedkommende netop kun bliver – og kun kan blive – Bezzerwisser- eller Trivial Pursuit-klog, hvis han eller hun uden forudsætninger i øvrigt jagter den detalje i det store billede, som et quizsvar jo typisk er. Her kunne der sikkert udspinde sig en lang og lærd diskussion om læringssyn, del i forhold til helhed og så videre – som praktiker vil jeg blot anføre, at jeg i det mindste ikke ville ”udsætte” mine elever for (ret mange) quizzer og opgaver af nævnte karakter uden et forudgående og sammenhængende stykke arbejde med pågældende emne.

Der er altså ikke noget at udsætte på hæfternes faglige indhold som sådan, men materialet skal bruges rigtigt – helt oplagt som evaluering – hvis der skal blive tale om andet og mere end underholdning og tidsfordriv.