Ung forbruger

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forbrugerstyrelsen har begået en flot, interaktiv side om at være ung forbruger. Adressen er http://www.fs.dk/skole/uge3/uge3.htm. Ung forbruger består af en slags labyrint med 15 emner om unge og forbrug. Det handler eksempelvis om regler for reklamer rettet imod unge under 18, købeloven, viden om sund mad, miljø, opvask, at flytte hjemmefra med mere. Under hvert emne er der spørgsmål eller andre lignende udfordringer såsom quiz eller 13 rigtige. Det er sjovt og samtidig lærerigt også i undervisningssammenhæng.

Ideen med at lave en quiz, gåder eller små spil i forsøget på at nå sin målgruppe vinder mere og mere frem på Internet. Nogle gange handler det om at sælge barbermaskiner eller cola, andre gange om mindre kommercielle budskaber såsom Forbrugerstyrelsen eller eksempelvis Elrådets side, hvor man i spillet om Jens Lynstrøm kan lære om el og elinstallationer (http://www.elraadet.dk/spil/Default.htm). Et tredje eksempel er DSB's S-man på adressen http://www.dsb.dk/virksomheder/s-tog/sman/. I S-man får man points for at passe godt på et S-tog. Hvem sagde interaktiv opdragelse?

Ovenstående tiltag er uanset det konkrete budskabs karakter gode, fordi de handler om interaktivitet på Nettet. Vi har skrevet det før, men det er ganske enkelt absurd, at Internettet i de fleste tilfælde bruges til passiv formidling. Det siger omvendt noget om det potentiale, der trods alt er i Nettet. Under alle omstændigheder kipper vi en gang med flaget for Forbrugerstyrelsens flotte side om ungt forbrug. Det samme gør vi for Jens Lynstrøm og S-man. De har alle fundet ud af, at unge forbrugere konsumerer, oplever og lærer via Nettet.