Debat
Undervisning er skolens kerneydelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I en tid, hvor der er lærermangel, er det med stor skepsis, vi ser, at hovedstyrelsen, allerede inden forhandlingerne går i gang, har valgt at ændre på de overenskomstkrav, der efter grundig behandling på lærerværelserne og vedtagelse på kongressen var lærernes prioriteringer til overenskomstforhandlingerne 99.
Hovedbestyrelsens model med samme mængde egentid til alle lærere vil betyde mindre forberedelsestid til dem med mange konfrontationstimer. Det er helt uacceptabelt. Undervisning er skolens kerneydelse. Det er derfor forkert at præmiere dem med kasketterne frem for dem med mange undervisningstimer.
Det er meget vigtigt, at der centralt aftales et maksimalt undervisningstimetal både per uge og per år. Vi foreslår 23/690.
Tid til samarbejde er vigtigt, men samarbejde med forældrene skal ikke i samme pulje som samarbejdet i team og samarbejdet med andre personalegrupper. Ellers vil skolen og forældrene bare æde sig ind på tiden til samarbejde, på samme måde som tiden til samarbejde har udhulet den nuværende forberedelsestid.
Hvis hovedstyrelsen ønsker et ja, så kom med en aftale, der hæver vores løn og forbedrer vores tid til forberedelse - ikke det modsatte.
Hilsen den faglige klub på Tornhøjskolen.
Hannah Worsaae
tillidsrepræsentant
Tornhøjskolen, Aalborg