Debat
Heldagsskolen – spin, elevhadegave og aprilsnar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Socialdemokraternes, Radikales og Socialistisk Folkepartis (SRSF) spin, heldagsskolen, er ikke, som SRSF hævder, et pædagogisk mirakel, men både en faglig katastrofe, årets elevhadegave og aprilsnar.
»Nordjyske« er læsernes vigtigste demokratiske platform i Nordjylland. Som det hed i en levende avisreportage fra Antorinis »dialogmøde« på Nordstjerneskolen i Frederikshavn med overskriften »Antorini i skole« (13. marts): »Ministerens salgstale (for heldagsskolen) gjorde ikke det store indtryk«. Eftermiddagens største bifald fik Frederik fra 5. klasse, da han sagde, at han er dødtræt, når han kommer hjem fra skole, og derfor er nødt til at lægge sig til at sove.
I masser af læserbreve i Nordjyske afviser borgere, forældre og især eleverne den tvungne heldagsskole. Discountskolen er ikke et lærerkampagneskræmmebillede. Det er en realitet.
SRSF's hovedargument for heldagsskolen og Antorinis på »dialogmøderne« er, at 15-17 procent af eleverne, der forlader folkeskolen, »restgruppen«, har for ringe kundskaber. Hvorfor så satse på den tvungne ikke-faglige heldagsskole, som gør ondt endnu værre?
I 2007, hvor »restgruppen« også var 15-17 procent, »garanterede« Antorini, at elevplaner »automatisk« ville reducere »restgruppen« til »højst fem procent«, et »automatisk« fald på 75 procent!
Siden 2007 er »restgruppen« uændret 15-17 procent, og 10.000 lærerstillinger er nedlagt. I SRSF-demagogien er »restgruppen« i 2013 altså blevet mindst 300 procent højere, end Socialdemokraterne og Antorini »garanterede« i 2007.
Antorinis skolepolitiske demagogi i suveræn verdensklasse får en uændret »restgruppe« til at flytte sig tilsammen 375 procent - på stedet! Samtidig hævder regeringens skolepolitiske sprechstallmeister Antorini, at det er lærerne, som overdriver …