Debat
Vi vil en b�de-og-skole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ærgerligt, at DLF gør folkeskolen til en politisk kampplads. Folkeskolen er en fælles skole for alle - både elever, lærere, politikere og forældre. Begge forlig er brede forlig, som bakkes op af blandt andre forældreorganisationen og kommunalpolitikerne.
Når Folkeskolen i lederen i sidste uge præsenterer forligene som »et kommunistisk Østtyskland med test- og kontroltyranni« deles det synspunkt heller ikke af OECD-professor Peter Mortimore, som DLF fremhæver som en afbalanceret stemme i debatten. Mortimore har både rost DLF's oplæg, »Gør en god skole bedre«, og rost forliget om test, som han mener vil styrke den danske evalueringskultur (Jyllands-Posten den 18. august 2005): »Nogle regeringer bruger test til at opdele skoler, og det er en meget dårlig idé. Men den danske regerings intentioner tyder godt, fordi man vil udforme testene på en bestemt måde«. Nemlig at de er fortrolige, er udformet som et pædagogisk redskab til barnet og ikke kan bruges til rangordning. Det er ganske enkelt forbudt.
DLF er bekymret for elevplanerne. Men mange skoler arbejder allerede i dag med skriftlighed i evalueringen. Senest har jeg besøgt Brårup Skole i Skive og Hellerup Skole i Gentofte. Begge har skriftlige - og ubureaukratiske - evalueringer.
Hvad er Socialdemokraternes vision for folkeskolen?
Vi ønsker en både-og-skole. En skole, der både sætter fagligheden i højsædet og skaber rammerne for en kreativ og almendannende skolehverdag, så børnene får lyst til at lære og udvikle sig hele livet. Og så skal restgruppen blive meget mindre.
Folkeskoleforliget styrker evalueringen. Men det er slet ikke tilstrækkeligt. Vi ønsker også at styrke efteruddannelse af lærerne, gennemføre helhedsskoler, styrke idræt og sund mad og meget mere. Men vi vil have alle med. Derfor styrket evaluering.