Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
tt@dlf.org
»Lærerforeningens kritik er uforståelig, og det er åbenbart blevet en vane at afvise alt«. Bertel Haarder i Jyllands-Posten den 25. januar»Jeg vil gerne samarbejde inden for de rammer, et bredt flertal i Folketinget er blevet enig om. Men det forudsætter, at han stopper surmuleriet«. Bertel Haarder i Politiken den 31. januar om Anders Bondo ChristensenGør en god skole bedre
På baggrund af forskningsresultater og undersøgelser udsendte DLF i maj 2004 »Gør en god skole bedre« med forslag til, hvordan folkeskoler kan systematisere evalueringskulturen, styrke elevernes læsekompetencer og undervisningen i naturfag, og hvordan man skal bryde den negative sociale arv.
- Undervisningsministeren brugte ikke DLF's udspil
Folkeskolens svar på OECD's anbefalinger
Sammen med Undervisningsministeriet udarbejdede DLF, KL, Skole og Samfund, Børne- og Kulturchefforeningen og lederforeningerne i august 2004 rapporten »Folkeskolens svar på OECD's anbefalinger«. Interessenterne var enige på en lang række punkter.
- Undervisningsministeren har ikke brugt rapporten
»Jeg har læst 'Gør en god skole bedre' helt ned i detaljerne. Den gjorde stort indtryk (...) Jeg er enig i den overvældende majoritet af fagforeningens argumenter«. Peter Mortimore, professor, ansvarlig for OECD's review af den danske folkeskole I Folkeskolen 17. september 2004Fælles udvikling af test
I september 2004 tilbød Anders Bondo Christensen undervisningsministeren, at DLF kunne gå ind i udvikling og afprøvning af nationale test. På baggrund af erfaringerne skulle man så diskutere et nationalt testprogram. Ministeren deltog i en drøftelse.
- Undervisningsministeren indgik ikke i samarbejdet
Styrk evalueringskulturen
I januar 2005 foreslog DLF, at KL og Lærerforeningen sikrede, at alle skoler fra august 2005 til juli 2006 satte fokus på udvikling af en mere systematisk evalueringskultur. De to organisationer gennemførte fire velbesøgte evalueringskonferencer.
- KL ville ikke forpligte kommunerne til en fælles handleplan om evaluering
Fælles udvikling af test - igen
I februar 2005 opfordrede DLF endnu en gang undervisningsministeren til en fælles udvikling og afprøvning af nationale test. Ministeren deltog i endnu en drøftelse.
- Undervisningsministeren indgik ikke i samarbejdet
National handlingsplan for læsning
DLF har flere gange forgæves opfordret til at få udarbejdet en national plan for læseundervisning. I marts 2005 nedsatte DLF så selv en ekspertgruppe, der skulle komme med konkrete forslag. Da Bertel Haarder annoncerede, at han ville udarbejde en national læseplan, sagde han, at DLF kom med i arbejdet.
- Undervisningsministeren inddrog ikke DLF i arbejdet
Halvering af antallet af dårlige læsere
DLF's kongres inviterede i september 2005 KL og Undervisningsministeriet til samarbejde om at halvere antallet af dårlige læsere inden fem år. Udspillet indeholdt blandt andet forslag om efteruddannelse af lærere, læsevejledere på skolerne og fokusering på læsningen gennem hele skoleforløbet.
- KL og undervisningsministeren gik ikke ind i samarbejdet
Udvikling af et kvalitetssystem
DLF's kongres besluttede i september 2005, at DLF skulle udarbejde et kvalitetssystem, der bygger på læreres og lederes initiativ og engagement og forpligter kommunalbestyrelsen. Undervisningsministeren var begejstret, da han hørte om det. Systemet er udviklet.
- Undervisningsministeren indgik i stedet forlig om et centralistisk test- og kontrolsystem