Anmeldelse
Det kulturelle møde
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Spanien skal du ikke forære dahliaer til værtinden, da de forbindes med begravelse. I Frankrig er det en god ide at forære en bog - og jo tykkere des bedre. Undgå direkte øjenkontakt med kinesere, vis ikke dine skosåler i arabiske lande - og afslå aldrig en invitation fra en araber.
Kulturforståelse? Det har vi alle brug for, og skolens krav om at inddrage den internationale dimension når ikke ret langt, hvis undervisningen ikke er med til at øge elevernes interkulturelle kompetence. I denne bog introduceres begrebet kulturforståelse, og selv om indholdet primært henvender sig til den erhvervsrettede del af ungdomsuddannelserne, kan man som underviser plukke og hente god og nyttig baggrund for dermed at behandle problematikken i grundskolen.
Kort redegøres for udviklingen af dansk identitet og kultur, en række kulturteorier præsenteres, og et par modeller til bedre at forstå og beskrive andre kulturer gennemgås. Til de enkelte afsnit er der elevrettede spørgsmål, opgaver og oplæg til øvelser.
Stigende interkulturel interaktion, øget globalisering og ikke mindst et globalt ansvar kræver, at eleverne udvikles til at være interkulturelt kompetente. De skal vide noget om andre kulturer, de skal kunne kommunikere og samtidig kende og gennemskue egen holdning til andre. "Det kulturelle møde"kan være et skridt på vejen til at få sat skub i en målrettet indsats for at tackle stereotyper og fordomme, og den bør overvejes som en del af lærerbiblioteket.