Anbefalinger til håndværk og design

Denne gang kommer anbefalingerne til din håndværk og design undervisning fra Katrine Diduch, der er lærer og cand.pæd. på Skælskør Skole i Slagelse Kommune og faglig rådgiver i håndværk og design.

Offentliggjort Sidst opdateret

Film
Fremtidens mode

Filmen ”Fremtidens mode” er en fransk dokumentar, der handler om, hvordan man forestiller sig, at moden ser ud i 2050. Den beskriver, hvordan systuen allerede nu er ved at udvikle sig til et forskerlaboratorium, hvor man kan 3-d-printe tekstiler. Den er oplagt at bruge i håndværk og design til en dialog om, hvad det er, vi tager på vores krop. For eksempel i forbindelse med et eksperimenterende forløb om, hvilke materialer man kan bruge til at fremstille tøj. En af designerne i filmen fortæller, hvor lang tid det tager for tøj at blive produceret, og hun nævner for eksempel flettet metal som materiale.

Filmen handler om tekstilindustrien, men den kan også åbne for en dialog om materialer generelt: Hvilke materialer kan man for eksempel bruge til at fremstille spækbrætter? Og det passer igen godt ind i et bæredygtighedsperspektiv, for hvis vi ikke skal bruge de nuværende materialer, kan vi så genbruge noget eller dyrke noget nyt? Endelig er det også fedt, at det er en meget smuk film. Den er lækkert fremstillet og appellerer derfor også til de unge, og den starter med en kort og appetitvækkende og meget informativ gennemgang af, hvordan moden opstod.

Se filmen "Fremtidens mode" på mitcfu.dk

Bog
Håndbog til valgfag og prøve

Det er selvfølgelig ikke alle, der skal have elever op til prøve, men for os, der skal, er ”Håndværk & design – håndbog til valgfag og prøve” en meget brugervenlig bog. Den har fine eksempler til prøveoplæg, som jeg har vist min 7. klasse for at hjælpe dem til at forstå, hvordan prøven er bygget op.

Det er også relevant at læse for os lærere, for det er en kompleks proces med prøven, og denne bog pensler det godt ud. Håndbogen kan også fungere som et godt konkret hjælperedskab, fordi den har forløb, man kan blive inspireret af, så man kan bygge sine egne forløb op, så de minder om prøven. Eller man kan vælge helt at kopiere de forløb til eksamen, der er beskrevet i bogen.

Bogen har i begyndelsen en fin og tydelig beskrivelse af, hvad håndværk og design er for et fag som valgfag. Selv om man synes, man har godt styr på det, kan det være rart at blive klogere på, hvordan andre gør.

“Håndværk & design – håndbog til valgfag og prøve” af Rikke Hyldahl Homann og Marlene Muhlig, forlaget Meloni

Ide
Deltag i faglige og politiske debatter

Min sidste anbefaling til mine fagkolleger vil være at gå ind i de debatter, der kører i andre fag og om skolen generelt. For eksempel synes jeg, at den debat, der kører lige nu om en mindre digital skole, er meget interessant i forhold til håndværk og design. Vi skal måske nogle gange se ud over vores egne fag og ind i det, der foregår omkring skolen politisk.

Vi kan for eksempel byde ind med det, som netop vores fag kan i forhold til den aktuelle debat om skærme. Vi kan materialisere bogligheden ved at skabe fortællinger i tekstil og træ. Hvis man for eksempel læser en bog i dansk, så kan man finde en yndlingsscene selv i en herretræls bog og prøve at visualisere den for eksempel ved applikationer eller ved at snitte en figur. Jeg synes, vi har nogle alternativer og noget viden fra vores fag, som vi skal huske at bidrage med også på fagmøder og ikke bare tænke, at de politiske temaer ikke er relevante i vores fag.

folkeskolen.dk/debat