Foto: Lars Just
Anbefalinger til håndværk og design
Denne gang kommer anbefalingerne til din håndværk og design undervisning fra Katrine Diduch, der er lærer og cand.pæd. på Skælskør Skole i Slagelse Kommune og faglig rådgiver i håndværk og design.
Film
Fremtidens mode
Filmen
”Fremtidens mode” er en fransk dokumentar, der handler om, hvordan man
forestiller sig, at moden ser ud i 2050. Den beskriver, hvordan systuen allerede
nu er ved at udvikle sig til et forskerlaboratorium, hvor man kan 3-d-printe
tekstiler. Den er oplagt at bruge i håndværk og design til en dialog om, hvad
det er, vi tager på vores krop. For eksempel i forbindelse med et
eksperimenterende forløb om, hvilke materialer man kan bruge til at fremstille
tøj. En af designerne i filmen fortæller, hvor lang tid det tager for tøj at
blive produceret, og hun nævner for eksempel flettet metal som materiale.
Filmen handler om
tekstilindustrien, men den kan også åbne
for en dialog om materialer generelt: Hvilke
materialer kan man for eksempel bruge til at fremstille spækbrætter? Og det
passer igen godt ind i et bæredygtighedsperspektiv, for hvis vi ikke
skal bruge de nuværende materialer, kan vi så genbruge noget eller dyrke noget
nyt? Endelig er det også fedt, at det er en
meget smuk film. Den er lækkert fremstillet og appellerer derfor også til de unge, og den starter med en
kort og appetitvækkende og meget informativ gennemgang af, hvordan moden
opstod.
Se filmen "Fremtidens mode" på
mitcfu.dk
Bog
Håndbog til valgfag og prøve
Det er
selvfølgelig ikke alle, der skal have elever op til prøve, men for os, der
skal, er ”Håndværk & design – håndbog til valgfag og prøve” en meget
brugervenlig bog. Den har fine eksempler til prøveoplæg, som jeg har vist min
7. klasse for at hjælpe dem til at forstå, hvordan prøven er bygget op.
Det er også relevant at læse for os lærere, for det
er en kompleks proces med prøven, og denne bog pensler det godt ud. Håndbogen kan
også fungere som et godt konkret hjælperedskab, fordi den har forløb, man kan
blive inspireret af, så man kan bygge sine egne forløb op, så de minder om
prøven. Eller man kan vælge helt at kopiere de forløb til eksamen, der er
beskrevet i bogen.
Bogen har i begyndelsen en fin og tydelig
beskrivelse af, hvad håndværk og design er for et fag som valgfag. Selv om man
synes, man har godt styr på det, kan det være rart at blive klogere på, hvordan
andre gør.
“Håndværk & design – håndbog til valgfag og prøve” af Rikke Hyldahl Homann
og Marlene Muhlig, forlaget Meloni
Ide
Deltag i faglige og
politiske debatter
Min sidste
anbefaling til mine fagkolleger vil være at gå ind i de debatter, der kører i
andre fag og om skolen generelt. For eksempel synes jeg, at den debat, der
kører lige nu om en mindre digital skole, er meget interessant i forhold til
håndværk og design. Vi skal måske nogle gange se ud over vores egne fag og ind
i det, der foregår omkring skolen politisk.
Vi kan for eksempel byde ind med det, som netop
vores fag kan i forhold til den aktuelle debat om skærme. Vi kan materialisere
bogligheden ved at skabe fortællinger i tekstil og træ. Hvis man for eksempel
læser en bog i dansk, så kan man finde en yndlingsscene selv i en herretræls bog
og prøve at visualisere den for eksempel ved applikationer eller ved at snitte
en figur. Jeg synes, vi har nogle alternativer og noget viden fra vores fag,
som vi skal huske at bidrage med også på fagmøder og ikke bare tænke, at de
politiske temaer ikke er relevante i vores fag.
folkeskolen.dk/debat