Debat
Brug for stærkere videnkultur i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En rapport fra Rambøll viste for nylig, at forskning med relevans for folkeskolen ikke i tilstrækkelig grad når ud til lærerne. Undersøgelsen er foretaget for Forum for Koordination af Uddannelsesforskning, og i forummet er vi på baggrund heraf kommet med seks anbefalinger til, hvordan forskning kan bringes i spil i skolen. Vi peger blandt andet på, at videnkulturen i folkeskolen skal styrkes. En af konklusionerne i Rambølls undersøgelse er, at forskere primært formidler til hinanden. Det samme gør sig gældende blandt lærere og skoleledere. Der er derfor brug for, at både kommuner, skoleledere og lærere i højere grad opsøger og anvender forskningsviden.
Førhen talte man om forskningsviden som noget, der skulle sive ned til praksis. I dag fokuserer vi mere på dygtig formidling via mange forskellige medier og på konkret samskabelse. I UCC er flere undervisere direkte involveret i forskning, og samtidig baserer forskningen sig på studier, der er gennemført i skolens praksis. Det er nemlig helt afgørende at søge at forstå praksis i praksis og således bringe aktuelle spørgsmål fra skolens undervisning og hverdag med ind i forskningsprocessen.
Hvis forskning i højere grad skal bringes i spil i klasselokalerne, skal vi selvfølgelig have fokus på formidling, men der er også brug for bedre rammer til at omsætte forskning til praksis. Derfor har forummet anbefalet, at der etableres et forskningsprogram, som understøtter, at professionshøjskoler, universiteter og skolens professionelle sammen søger om midler til praksisrelevant forskning. Eller sagt med andre ord: En stærk videnkultur i folkeskolen kræver stærkt samarbejde mellem folkeskolen, professionshøjskoler og universiteter.