Debat
Aarhus letter speederfoden fra læringsplatformen
Som nytiltrådt rådmand for blandt andet folkeskolerne i Aarhus står det mig klart, at vi er nødt til at lette speederfoden fra læringsplatformen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, Aarhus Kommune
Ikke alene i Aarhus, men også i mange andre kommuner, har læringsplatformen ført til forståelige frustrationer og dybe suk.
Derfor har jeg netop sendt det ønske til undervisningsministeren, at Aarhus Kommune får dispensation til at gøre læringsplatformen til et frivilligt tilvalg for den enkelte skole, så det enkelte lærerteam har sit eget fulde professionelle råderum.
Det er positivt og naturligt, at der er mulighed for at benytte et redskab til eksempelvis deling af undervisningsmaterialer og forældredialog, men det afgørende er, at det skal være læreren eller lærerteamet, der styrer platformen, og ikke platformen der styrer lærernes praksis.
Folkeskolen skal have et stærkt digitalt element, og it-redskaber er helt igennem nødvendige. Men det har generelt været for tidligt at stille krav om obligatorisk brug af en læringsplatform i et marked, hvor de forskellige løsninger endnu ikke fuldt ud kan understøtte den professionelle praksis omkring børnenes læring, udvikling og trivsel. Det ses blandt andet også af, at ministeriet netop har nedsat en arbejdsgruppe med det formål at pege på hvordan læringsplatformen kan understøtte den professionelle praksis. Et arbejde, vi vil følge tæt.
Jeg har tillid til, at lærerne leverer undervisning af høj kvalitet, der udvikler alle elever, uden et omfattende evaluerings- og dokumentationsredskab hvis funktioner ikke er tilpasset den enkelte skole og klasse.
Mit ønske om valgfrihed kommer i forlængelse af, at det i Aarhus faktisk allerede er muligt at arbejde på mange forskellige måder i læringsplatformen. Der er stor forskel på, hvordan skolerne har grebet opgaven an, blandt andet som en konsekvens af den lange indkøringsperiode på 18 måneder, som vi har givet skolerne. I Aarhus arbejder vi ikke med målstyret undervisning. Derfor er vurdering på Fælles Mål en funktion, som vi har valgt ikke at åbne for i platformen. Vi har da også været i tæt dialog med lærerforeningen om de skridt, der er taget. Men jeg ønsker uagtet at løsne grebet. Mit håb er, at ministeren også kan se nødvendigheden heraf, og dermed vil se positivt på vores ansøgning om større albuerum for lærerne og skolerne.