Debat
Elevernes oplevelse af skoledagens længde har aldrig været mørklagt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den 28. januar bragte Folkeskolen en artikel med overskriften »Da elevernes oplevelse af skoledagens længde blev mørklagt«. Her mere end antydes det, at Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har undladt at offentliggøre resultater af elevernes besvarelser vedrørende skoledagens længde i en rapport om skolereformen, angiveligt efter ønske fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. »Viden bliver styret« og »elevernes oplevelse var forsvundet helt fra den officielle rapport« er nogle af de stærkt farvede vendinger, der bliver brugt. SFI's forskere har gentagne gange forklaret journalisten, at det alene var SFI-forskernes faglige vurdering, der lå til grund for, at temaet om skoledagens længde ikke indgår i rapporten. De data, der er til rådighed på nuværende tidspunkt, er for spinkle til at kunne sige noget entydigt om effekten af skolereformen. Folkeskolens artikel er en helt igennem tendentiøs fremstilling af SFI's faglige prioriteringer af et stort datamateriale.
Svar fra chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen