Skole-apps bliver en guldgrube
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Guldgrube venter på udviklere« hedder det på it-mediet Version2. »Se her, hvordan du får foden indenfor i klasselokalet«.
Hele skolevæsenet i Odder og en række skoler andre steder i Danmark har købt iPads til undervisningen, og dermed åbner et helt nyt marked for tablet-baseret interaktiv undervisning. Version2 har interviewet projektlederen fra Odder, Rasmus Ditlev Borch, om behovet for nye apps beregnet direkte til undervisning af børn og om de krav, han mener, de bør opfylde.
»Vi har i Danmark en unik struktur baseret på Uni-login, og det er et godt udgangspunkt for at bygge ting, hvor vi kan dele på basis af cpr-numre. Når folk laver apps, vil vi gerne have, at de bruger Uni-login, for det giver os som kommune mulighed for at indgå direkte kontrakter med dem, der udvikler apps, så vores elever kan logge ind og tilgå dem«, siger han blandt andet og understreger, at selvom han selvfølgelig lige nu har behov for undervisningsmaterialer, der retter sig direkte mod Apple-produktet iPad, så vil han foreslå, at man som udvikler forholder sig til, at det ikke er sikkert, iPad dominerer markedet om et par år.
Mange forlag vælger for at være på den sikre side at udarbejde web-portal-løsninger. Men det er ikke uden problemer. »Det er rigtig dejligt med webbaserede portaler, og jeg kan godt forstå, at de gør det, men problemet er, at vi i folkeskolen ikke er udstyret, så man altid kan basere sig på webbaseret materialetilgang, for det kræver internetadgang og trådløse net, som kan bære det«, siger Rasmus Ditlev Borch til Version2.