Debat
Alle elever har ret til god individuel vejledning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det skulle man tro var gældende praksis, men desværre har besparelserne på vejledningsområdet siden vedtagelsen af EUD-reformen i 2013 medført, at kun elever, der er vurderet ikkeuddannelsesparate, har denne rettighed.
En god individuel vejledning er præget af et godt samarbejde mellem skolen og vejledningen samt stort kendskab til eleverne og deres individuelle muligheder og udfordringer. Den er præget af stor viden og indsigt i lokale og regionale uddannelsesmuligheder, brug af mange vejledningsfaglige aktiviteter, viden om den enkelte unge og er uafhængig af institutions- og sektorinteresser.
De seneste ændringer af vejledningsloven har budt på store udfordringer i forbindelse med nedlæggelsen af de tværkommunale UU-centre (Ungdommens Uddannelsesvejledning) og oprettelsen af nye kommunale ungeenheder. Det har øget forskellene fra kommune til kommune, så der er i dag store forskelle på, hvordan vejledningen er organiseret i de enkelte kommuner.
Samtidig er der stigende optagelseskrav og øget konkurrence mellem de forskellige ungdomsuddannelser. Alt sammen forhold, der er med til at presse ungdommen i forbindelse med overgang fra grundskolen og videre i uddannelsessystemet.
Det er udfordringer, som coronakrisen kun har øget. De unge har fået nødundervisning, herunder digital undervisning og vejledning - og mange tilbud er helt eller delvis aflyst.
Der er med andre ord mere brug for vejledning end nogensinde. Regeringen og partierne i Folketinget har foreslået at styrke eVejledningen. Det er langtfra tilstrækkeligt, for de mangler det lokale kendskab. Derfor har Danmarks Lærerforening tidligere sendt disse forslag med flere til undervisningsministeren og de politiske partier:
• Giv alle unge med behov for individuel vejledning adgang til dette hos en UU-vejleder.
• Tilbagefør de 240 millioner kroner, som er sparet på vejledning i forbindelse med EUD-reformen.
• Giv resurser til at styrke samarbejdet mellem de kommunale vejledere, grundskolen og ungdomsuddannelserne. For eksempel til øgede aktiviteter inden for de muligheder, som er sundhedsmæssigt forsvarlige.
• Udskyd den koordinerede tilmelding til ungdomsuddannelserne, så der bliver mere tid til god individuel vejledning.