Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Mennesker og medier«, Danmarks Radios P1s ugentlige program om brugen af medier, bragte i udsendelsen lige før jul nyheden om, at Kristeligt Dagblad, som den første avis herhjemme, fra nu af lægger hele den trykte udgave på nettet. Nyheden blev givet i en diskussion mellem chefredaktørerne fra Information, www.information.dk, og Kristeligt Dagblad, www.kristeligt-dagblad.dk, om mindre dagblades muligheder for at klare sig på markedsvilkår. Udsendelsen kan høres på: www.dr.dk/p1/menneskerogmedier
I sig selv er nyheden vel ikke nogen verdenssensation, netudgaver af aviser har vi jo haft en del år, men den satte alligevel gang i nogle tanker omkring avisholdet på skolen. Hvordan bruger vi egentlig de aviser, skolen abonnerer på, og er der noget at hente ved at skifte til eller supplere med et internetabonnement?
For at begynde med nyheden har Kristeligt Dagblad flere forskellige muligheder (og priser) for at net-abonnere. Nu er Kristeligt Dagblad i undervisningssammenhæng måske en niche, men dog med mange anvendelige artikler om tro, etik og eksistens. En skoleoplagt mulighed kunne derfor være at købe et »klippekort« til download af artikler. Det kunne så bruges af de klasser, der i en periode arbejder med emner, hvor brugen af avisens artikler vil være relevant.
Jyllands-Posten, www.jp.dk, har på mange måder været førende i lanceringen af undervisningsrelevante tilbud. Xplorer-redaktionen har således netop afsluttet reportagerne fra Cuba, www.jp.dk/explorer
En samlet orientering findes på: www.jp.dk/undervisning
Jyllands-Posten har desuden en speciel netavis, som også tilbydes skoler. Skoleabonnementet, www.jp.dk/ skole_ab, omfatter adgang uden login fra alle computere, der er tilsluttet skolens netværk. En god praktisk løsning, så skolen slipper for problemer med håndteringen af endnu flere login. I øvrigt er Jyllands-Postens Mediarium bestemt også et besøg værd, www.jp.dk/mediarium
Pladsen levner desværre ikke mulighed for en mere systematisk gennemgang af de aviser, som skolerne holder forskellige steder i landet. Ofte er det måske den lokale avis, der er den mest læste. Der er imidlertid adskillige steder på nettet, hvor man kan finde oversigter over aviser. Et overskueligt sted at starte, også for elever, er www.emu.dk/gsk/medier/aviser eller på www.aiu.dk/show.php?id=6, som har link til alle danske aviser. Desuden er www.pressenshus.dk relevant.
På trods af mængden af bannerreklamer er både www.ni.dk/aviser og www.avisoversigten.dk udmærkede steder at finde både landsdækkende og lokale dagblade.
Fra www.webmedier.dk fås adgang til danske webmedier og via underrubrikken Medier til aviser og dagblade. Vil man videre ud til verdenspressen, giver www.avislink.dk og www.mediavejviseren.dk gode oversigter over alverdens aviser.
Min lidt spredte afsøgning viser, at aviser på nettet er et område i vækst og absolut noget, vi i skolen skal holde os for øje.
Et sted at begynde kunne være at se på de undervisningstilbud, der findes allerede. »Avisen i undervisningen« er et must. www.aiu.dk er bare blevet bedre og bedre med årene.
På www.aiu.dk/avisnet er der adgang til en mængde undervisningsrelevant stof, og desuden kan skolen herfra bestille adgang til Ritzaus nyhedstelegrammer. Hver skole kan få adgang en uge per kalendermåned, www.ritzau.dk
Det journalistiske projekt Medietimen, www.medietimen.dk, er også en fornyelse, der burde spredes ud til landets skoler.
Hvis det drejer sig om at finde relevante artikler i danske aviser, magasiner og telegrambureauer, er InfoMedia uovertruffen. Og heldigvis har vi alle gratis adgang via vores SkoleKom-login på www.skoda.emu.dk
Et andet initiativ er Skoletiken, www. skoletiken.dk, en netavis for skoleelever i Ballerup, hvor klasserne udgiver deres eget websted. Projektet er et ITMF-projekt (it, medier og folkeskolen), www.itmf.dk
Dagbladet Politiken, www.politiken.dk, står for driften af netavisen, og det er hensigten, at Skoletiken skal stilles til rådighed for alle landets skoler efter projektperioden.
Andre steder, hvor avis og net mødes, er på www.undervisningsavisen.dk
Webstedet er indtil videre et gratis supplement til de trykte temaaviser, som skal købes af skolerne.
UgeExpressen, www.ugeexpressen.dk, er nok det tilbud, der fremtræder mest målrettet direkte undervisningsbrug. Ugens vigtigste nyheder er fortalt, så børn og unge umiddelbart kan læse og forstå dem.
Til sidst synes jeg, at Børneavisen, www.borneavisen.dk, fortjener en omtale. Som det hedder på avisens webside: »Børneavisen har sorteret i nyhederne og omskrevet dem, så de er lettere at forstå for børn og unge, og så det kun er de mest spændende nyheder, der kommer med«. Der er ikke tale om en decideret undervisningsrettet avis, men på min skole holder vi den trykte udgave, som den første avis eleverne selv kan læse.