Anmeldelse

Xplore Fysik/kemi 9

Rigtig godt gået

"Xplore" lever til fulde op til ethvert lærebogsmateriales fornemmeste opgave, at være dækkende for faget. Stor ros for at lægge op til tværfaglighed mellem naturfagene.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Xplore" prioriterer forsøgsarbejde, praktiske aktiviteter og mundtlighed højt. Det er tydeligt, at forfatterne vil have eleverne, ikke læreren, i læring.

Fakta:

Titel: Xplore Fysik/kemi 9

Forfatter: Asbjørn Petersen, Anette Gjervig Pedersen

Pris: 190

Sider: 128

Serie: Xplore

Type: Elevbog

Forlag: GO Forlag

Titel: Xplore Fysik/kemi 9

Forfatter: Asbjørn Petersen, Anette Gjervig Pedersen, Nanna Filt Christensen

Pris: 36

Sider: 40

Serie: Xplore

Type: Elevhæfte

Forlag: GO Forlag

Titel: Fysik/kemi 9

Forfatter: Asbjørn Petersen, Nanna Filt Christensen

Pris: 490

Sider: 283

Serie: Xplore

Type: Lærerhåndbog

Forlag: GO Forlag

Systemet lever til fulde op til ethvert lærebogsmateriales fornemmeste opgave, at være dækkende for faget. Undervisningspakken indeholder få velvalgte temaer, som behandles fagligt dækkende i forhold til Fælles Mål.
 "Xplore Fysik/kemi" består af elevbog, elevhæfte, lærerhåndbog og e-bog. De enkelte dele spiller fint sammen. I elevbogen er der henvisninger til fordybelse i elevhæftet. Her er der oplæg til, at eleverne kan arbejde med praktiske aktiviteter, forsøgsarbejde, repetere og arbejde videre med stoffet fra elevbogen. E-bogen er en digital udgave af elevbogen og opbygget som en bladreudgave af den trykte bog.
 De enkelte kapitler i bogen er delt ind i tre dele: En indledning med "den gode historie", som rammesætter kapitlet. Faglig fordybelse med formidling af kernefaglighed og oplæg til forsøgsarbejde. De enkelte kapitler afsluttes med opsamling og oplæg til valgopgaver. Valgopgaverne er uddybet i lærerhåndbogen.
I 9. klasse behandles radioaktivitet, energi, lys og farver, Jordens udvikling, "Du bliver, hvad du spiser", og bæredygtighed. Tre af kapitlerne lægger op til tværfagligt arbejde med biologi og geografi. I 9. klasse er de tværfaglige emner energi, Jordens udvikling og bæredygtighed. Et meget positivt træk i en tid, hvor naturfagene knyttes tættere og tættere sammen. Eleverne – og vi andre uden for skolens mure – oplever nemlig ikke naturfagene fragmenteret i kunstigt tilrettelagte fag som fysik, kemi, biologi og geografi. I dag er fysik og kemi slået sammen i grundskolen, og geografi er et syntesefag med naturgeografi, geologi, kulturgeografi, samfundsfag med mere.
Der er rigtig mange fælles indgange til at arbejde sammen om naturfaglige temaer, som kan danne grobund for en helhedsforståelse af den verden, vi lever i. Stor ros til GO Forlag for at integrere den del i alle "Xplore"-systemerne. Jeg ser frem til, at systemerne bliver suppleret med emnebøger eller temaer på nettet om velvalgte faglige områder, der fuldender missionen med fuld integration af fagene.
"Xplore Fysik/kemi" fremstår med indbydende layout, korte og overskuelige tekster suppleret med masser af illustrationer og billeder som et godt bud på et dækkende system til den faglige og flerfaglige undervisning i fysik/kemi.