Anmeldelse

Etik i professionel praksis

Etisk dømmekraft og klogskab i den professionelles arbejde

Etikkens udgangspunkt er tvivl om, hvordan man skal handle rigtigt i unikke situationer. Bogen er derfor aktuel for alle professioner, men ikke mindst for lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I alle professioner opstår der regelmæssigt tvivl om, hvordan man skal handle moralsk rigtigt. I den situation må man være i stand til at identificere og reflektere over etiske spørgsmål og omsætte refleksionerne til handling. Det er særlig påkrævet i nutidens komplekse videns- og kommunikationssamfund.

Fakta:

Titel: Etik i professionel praksis

Forfatter: Einar Aadland

Pris: 250

Sider: 126

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Professionsetik handler om at bevidstgøre de værdier, som ubevidst eller ureflekteret er på spil i den daglige praksis. Den langsomme, søgende etiske tænkning giver den professionelle ret og ro i sindet og baggrund for at træffe velovervejede beslutninger og udføre handlinger, der skaber tillid hos kolleger og de borgere, den professionelle skal tage sig af. Den professionelle skal kunne begrunde sine valg og prioriteringer og reflektere åbent over fejltagelser.

Etiske overvejelser alene eller sammen med kolleger kan styrke hans eller hendes dømmekraft. Et godt skønt kan man ikke læse sig til. Det kræver øvelse og erfaring. Kloge vurderinger er vigtige i professionelt arbejde, og det kræver personlige valg i unikke situationer.

Etiske overvejelser opstår, hvor der er tvivl. Etikken kan ikke give endegyldige svar på, hvad der er det rigtige, men den kan hjælpe den professionelle med at identificere et moralsk dilemma og reflektere systematisk og velbegrundet over situationer, hvor man er i tvivl, så man kan blive i stand til at håndtere moralske dilemmaer i praksis.

I bogens første kapitel med overskriften "Professionsetik" defineres etik netop som systematisk refleksion over moralsk handling. Moral handler om gode normer og om at omsætte dem til handling. Afsnittet handler også om, hvad en profession er, og hvad professionsetik drejer sig om.

Resten af bogen handler om etiske nøglebegreber. I kapitel fire beskrives etikken som et særligt fagområde, og forskellige opfattelser af etikkens rolle fra oldtidens store tænkere og frem til i dag aktualiseres.

I bogens afsluttende afsnit er der forslag til, hvordan man kan arbejde med etiske problemstillinger i praksis. Man kan blandt andet fremlægge tvivlsspørgsmål for sit team og afklare bevidste, ubevidste og rutineprægede værdier, som indgår i  beslutningerne.

Bogen er aktuel for alle professioner. Men ud fra mit perspektiv ser jeg oplagte muligheder i den for at arbejde med problemstillinger i skolen. Den vil også kunne understøtte arbejdet med det professionsideal, som Danmarks Lærerforening har opstillet. Hvordan ser det ud i folkeskolens praksis?

Bogen beskriver netop, hvordan man i den brogede virkelighed ikke kan forvente grydeklare løsninger af hverdagens problemer gennem ideologier, religioner, videnskabens forskningsresultater og andre skråsikre sandheder, men må træffe etiske valg ud fra den unikke situation, man er i. Anbefales til alle, der er interesserede i at reflektere over deres egen professions rolle og etik.