Anmeldelse

Teknologiforståelse

Teknologiforståelse

Fra algoritmers påvirkning af ostemadder til overdragelse af personlige informationer i den digitale verden. Bogen kommer langt omkring hurtigt. Alt sammen krydret med små eksempler på anvendelse i praksis.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad har det gamle mobilspil Snake at gøre med avancerede algoritmer på sociale medier? Hvilken forbindelse kan man sætte mellem LP’en og maskinlæringsapps? Disse spørgsmål stiller Elisa Nadire Caeli skarpt på i bogen "Teknologiforståelse", hvor hun kort opridser den moderne digitale teknologis historie.

Fakta:

Titel: Teknologiforståelse

Forfatter: Elisa Nadire Caeli

Pris: 130

Sider: 68

Serie: Pædagogisk rækkevidde

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

Bogen er en del af bogserien ”Pædagogisk rækkevidde”, som har til hensigt at inspirere og give indblik og udsyn i en travl hverdag. Med sine 68 sider er bogen også hurtigt læst, men skaber med sit aktuelle emne og jordnære sprog god basis for refleksion.

Bogen skifter mellem de historiske oprids og præsentation af problemstillinger med tilknyttede forslag fra forfatteren til, hvordan læreren kan gribe det an i klassen. Problemstillingernes temaer er for eksempel afgivelse af persondata, snyd på nettet, vaner og adfærd. Efter en kort beskrivelse af problemer og henvisninger til eventuelle virkelige cases kommer forslag til, hvordan læreren kan arbejde med stoffet i klassen. Det er ofte gennem nogle mindre opgaver, som kalder til refleksion hos deltagerne.

Forfatteren er fortaler for, at eleverne skal have teknologikritisk forståelse, som de kan erfare sig gennem digitale designprocesser, og arbejde med indsigt i de digitale systemers virkemåde. Bogen og dens temaer minder på mange måder om lignende bøgers budskab og indhold, for eksempel bogen "Like".

"Teknologiforståelse" er en smule kortere og det er både dens styrke og svaghed. Man kan hurtigt læse den igennem og får nogle ideer til at komme i gang med teknologikritisk tænkning, men man kommer ikke rigtigt i dybden eller får en mere overordnet struktur på, hvordan man skal komme videre. De mange gode eksempler fra denne bog risikerer at blive endnu et vedhæng i den travle hverdag.

Jeg ville ønske, at forfatteren havde brugt mere tid på at fokusere på, hvordan man mere struktureret og målrettet kunne arbejde med teknologiforståelse, men det kommer måske i en opfølger i serien.