Færre elever i klassen giver bedre karakterer
Ti elever færre i klassen giver gennemsnitligt en halv karakter mere til fransk-eksamen. Det viser en ny undersøgelse, som Anvendt Kommunalforskning har lavet af sammenhængen mellem klassestørrelse og eksamenskarakterer i fransk i 9. klasse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Effekten af en mindre klasse er væsentligt større for fagligt svage elever end for de stærke. En elev, som normalt ville have et gennemsnit på 7, har dobbelt så stor effekt af en lille klasse som en elev, som normalt ville have et gennemsnit på 10. Ligeledes er effekten større for drenge end for piger og større for elever, som ikke kommer fra et akademisk hjem.
"Dette hænger sammen med, at elever af højtuddannede forældre generelt har et højere fagligt niveau. Når der tages højde for karakterniveauet i andre fag, afhænger effekten af klassestørrelsen nemlig ikke af forældrenes uddannelse", fortæller forskningsleder Eskil Heinesen til AKF.
I undersøgelsen har man set på tre årgange, der har afsluttet 9. klasse mellem 2002 og 2004. Analysen fokuserer på faget fransk og kommer ikke ind på, om klassestørrelsen har samme betydning i andre fag.