Debat
Er det virkelig sandt? Får de fagprofessionelle i folkeskolen frihed til med myndighed og professionalisme at udøve deres væsentligste opgaver i skolen? Tilsyneladende ja, skriver Lene Tanggaard.
Foto: Lisbeth Holten
Lene Tanggaard: "Som forsker med stor interesse for folkeskolen har oktober været nærmest surrealistisk"
Professor Lene Tanggaard har haft hænderne højt oppe i begejstring over regeringens nye skoleudspil. "Endelig var der nogen, der lyttede. Men ærlig talt, så kom tvivlen ret hurtigt," skriver hun i dagens debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Som forsker med
stor interesse for folkeskolen og som tidligere formand for Rådgivningsgruppen
for Fælles Mål i 2017-2018 har det været en nærmest surrealistisk oktober
måned i 2023. Er det virkelig sandt? Kommer der et læreplansarbejde med fokus
på at få fag, faglighed og indhold tilbage som ambitiøse pejlemærker for
undervisningen, som er folkeskolens kerneopgave? Får de fagprofessionelle i
folkeskolen frihed til med myndighed og professionalisme at udøve deres
væsentligste opgaver i skolen? Kan det være rigtigt, at der er hul igennem med
hensyn til mesterlæren som en legitim pædagogisk praksis for de elever, der har
brug for det?
Tilsyneladende ja. Jeg har haft hænderne meget højt oppe i
begejstring. Endelig var der nogen, der lyttede. Men ærlig talt, så kom tvivlen
ret hurtigt. Den løb nærmest foran.
En form for fake news
Det var f.eks. surrealistisk at høre statsministeren
i forbindelse med hendes tale ved Folketingets åbning 5. oktober
knække sammen i grin over det skørt formulerede færdigheds- og vidensmål fra
idrætsfaget og dernæst nævne eksemplet med de 4.000 bindende vidensområder og
mål i sin åbningstale.
For det første er der ikke 4.000 bindende vidensområder
eller mål al den stund, at tidligere undervisningsminister Merete Riisager (LA) allerede i 2017 lempede målstyringen ved at gøre de 3.170 bindende færdigheds-
og vidensmål i Fælles Mål vejledende og ikke bindende.
Over det er der stadig 215
bindende kompetencemål og under det 866 bindende
færdigheds- og vidensområder.
Talen var således desværre en form for fake news, der slører for det arbejde,
som politiske forgængere allerede har lavet, men det er godt, at der nu endelig
prioriteres at lempe endnu mere.
For det andet er latterliggørelsen lidt uheldig givet, at statsministeren og
hendes kollegaer har ansvaret for de muligvis absurde mål. Det ville have været
passende at erkende dette ansvar, fordi respekten om skolen er nært forbundet til
ansvar, myndighed og autoritet. Man har ret til at latterliggøre, når man tager
ansvar og derfor primært griner over sig selv.
Forskubbelse af ansvar
Lad det ligge. Vi lever med det.
Vigtigst er det måske, at der i forbindelse med den offentlige modtagelse af
regeringens udspil i aviser og andre medier synes at være opstået den
misforståelse, at kvalitetsprogrammet primært handler om frihed og ansvar. Nu
får skolelederne, lærerne og pædagogerne mere ansvar, siges det.
Skal jeg være lidt kritisk, så er jeg nødt til
at fremhæve, at snakken om øget ansvar til de fagprofessionelle er en smule
skæv. Som vi skrev i vores rådgivningsgruppes endelige afrapportering,
så er det ikke sådan, at mere frihed til de fagprofessionelle til at planlægge,
tilrettelægge og evaluere undervisningen, fører til mere ansvar. Her er
friheden, så er det til gengæld din skyld, hvis det ikke lykkes. Ansvaret for
vores skole er stadig fælles, også når man træder lidt tilbage og dermed søger
at genvinde tilliden til lærerne, til pædagogerne i skolen, til skoleledelserne
og til skolebestyrelserne.
At stå sammen om skolen betyder, at man deler
ansvaret, men det er klogt at lade de mennesker, der har forstand på skolen,
tage ansvaret på sig. Det er en detalje, men forskubbelse af ansvar leder til
mindre mod til at ændre på de ting, som der er brug for.
Der er stadig et
stykke vej, før vi genvinder respekten omkring skolen, men cadeau for at sætte
nyt skub i tingene med kvalitetsudspillet.
Bindinger eller ej, så er ansvaret
kontinuerligt fælles for vores skole. Der er ikke, heller ikke i udspillet,
tale om at mindske ambitionerne for skolen. Heldigvis for det.
Læreplansarbejdet og de øvrige initiativer må vise, om det lykkes at få bugt med
en forsnævret kompetencetænkning, og om vi får en skole, der kan give vores
børn og unge et godt rygstød ind i livet uden at spænde alt for meget ben undervejs.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk